Drönarna blir allt fler och används allt oftare.
I framtiden förväntas de små flygfarkosterna få en allt viktigare roll i samhället och ta större plats i luftrummet.
För att underlätta utvecklingen av drönare och skapa ordning och reda införs nu nya drönarregler i EU:s samtliga medlemsländer.
– Vi är precis i början av en accelererande ökning av drönaranvändandet. Precis som för bilar, flygplan, båtar och motorcyklar krävs ett regelverk om samhället ska ha förtroende för det som händer. Nu kommer man via mobilen kunna se vem som är ansvarig för drönaren. Det gör att den anonymitet som finns kring drönare i dag försvinner och att förtroendet ökar, säger Rémi Vesvre.
Den som ska flyga med drönare behöver nu registrera sig och ta ett drönarkort.
Det handlar inte om något fysiskt flygprov utan allting sker digitalt via Transportstyrelsens webbplats.
– Att ta drönarkort och registrera sig som drönaranvändare tar inte lång tid eftersom hela processen är digital. Sverige och Transportstyrelsen har haft stort fokus på att erbjuda smidiga digitala lösningar, som drönarguiden, men också möjlighet att alla prov för drönarkort ska genomföras online och inte fysiskt i klassrum.
Den som gör provet får svara på 40 frågor och behöver svara rätt på minst 75 procent av dem.
Den som gör provet får också att ha tillgång till utbildningsmaterialet under själva provtillfället.
– Det här är inte ett prov som är till för att folk ska kugga utan det handlar om att de som flyger med drönare ska få en förståelse för vad det innebär.
Den som vill flyga med drönare i EU ska ha genomgått alla krav senast den 10 januari.
Reglerna på EU-nivå ligger relativt nära Sveriges nuvarande lagstiftning.
För drönare upp till 25 kilo krävs inga särskilda tillstånd från Transportstyrelsen utöver drönarkort och registrering så länge man följder de tre grundreglerna vid drönarflygning: flyga inom synhåll, max 120 meter över marken och på ett sätt som inte utgör en fara för andra. Dessa drönare omfattas av den så kallade öppna kategorin.
Utöver den finns ytterligare två kategorier, en specifik och en certifierad kategori. Sådana flygningar kräver särskilda tillstånd från Transportstyrelsen.