Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu fattas besluten om framtidens kollektivtrafik

Framtiden är här. Trots att det dröjer mer än 10 år innan Ostlänken står klar är det nu som alla beslut fattas om hur det ska bli.

 En skiss på det nya resecentrumet - men vad är det vi ser? Vi har fått hjälp av kommunens tjänstemän för att fatta.

En skiss på det nya resecentrumet - men vad är det vi ser? Vi har fått hjälp av kommunens tjänstemän för att fatta.

Foto: Norrköpings kommun

Nyheter2022-06-08 06:45

Ostlänken handlar inte bara om att snabbtågen mellan Stockholm och Malmö ska få en gräddfill genom Sverige. Planerna innebär också förbättringar för alla i regionen som vill resa kollektivt istället för att ta bilen. Och det är förstås det som är meningen med satsningen. Så vilka konsekvenser får det för Norrköpingsborna den dag allt står färdigt att tas i bruk? 

– Vårt uppdrag är att få fler att åka hållbart. Men för att det ska bli verklighet måste det vara enkelt, snabbt och smidigt att resa med kollektivtrafiken. Idag är det trångt på spåren vilket innebär att vi inte alltid får den turtäthet som vi vill. Dessutom är dagens station i Norrköping inte utformad för snabba byten mellan Östgötapendeln och våra övriga trafikslag. Vi tror att det nya resecentrum, som nu är beslutat, ska göra det mer attraktivt att resa kollektivt och förkorta restiderna då bussar och spårvagnar kommer närmare tågen, säger trafikchefen Åsa Bjerke på Östgötatrafiken. 

Kommunens handläggare Josef Erixon har hjälpt oss tolka flygbilden över de nya spåren och vad hela bygget innebär i praktiken för oss som ska använda dem: 

– Alla spår som idag går på marken kommer att försvinna och lyftas upp på en bro omkring sex meter upp i luften. Dagens Södra stambana flyttar en våning upp med sina fyra spår. Men samtidigt tillkommer ytterligare fyra spår för Stambanan Ostlänken. Bron blir 100 meter bred för att de åtta spåren och de fyra perronger ska få plats. Perrongerna längs Södra stambanan blir 300 meter och de längs på Stambanan Ostlänken blir 400 meter. Meningen är att Östgötatrafikens tåg ska gå som idag på Södra Stambanan tillsammans med godståg och interregionala tåg med tätare stopp. Däremot blir det inte bara snabbtågen mellan Stockholm och Malmö som får trafikera de nya spåren utan också andra interregionala förbindelser, förklarar Josef Erixon. 

Åsa Bjerke berättar att man på sikt planerar att nyttja Mälartåg mer för att öka kapaciteten och minska restiderna i regionen. Mälartågen planeras att gå två gånger i timmen mellan Norrköping-LInköping-Mjölby utan stopp däremellan.

– Men för att detta ska bli verklighet måste vi får fler resande och det hoppas vi få utifrån att Östergötland växer och genom att restiderna dessutom kan förbättras, säger Åsa Bjerke. 

Dessa tåg kommer att få utnyttja Ostlänkens nya spår liksom de regionala tåg som går mellan Östergötland och Stockholm via Nyköping och Skavsta. Den förbindelsen hoppas man ska utnyttjas flitigt av arbetspendlare till eller från Stockholm. 

Östgötapendeln kommer att gå som idag, alltså var 15:de minut och stanna vid stationerna längs vägen.

Men tillbaka till resecentrum. Under järnvägsbron blir det nu fritt fram för alla att ta sig obehindrat fram till Butängen-området från centrala stan. Och det är hit som Norrköping kommun vill expandera med nya bostäder och handelslokaler. Försäljningen av marken där är det som ska finansiera kommunens miljardåtagande för att bygga det nya resecentrumet. 

Den nya stationsbyggnaden byggs på markplanet och här väntar många nyheter jämfört med den ganska sterila miljö som finns i dagens stationsbyggnad. Den gamla stationsbyggnaden blir för övrigt kvar men hur den kommer att användas är ännu oklart. 

– Den nya stationen kommer ju att bli betydligt mer än bara en vänthall. Här blir det kaféer, butiker och andra verksamheter räknar vi med.  För att ta sig upp till spåren får resenärerna använda rulltrappor oh hissar, säger Josef Erixon. 

För godstrafiken blir det många nyheter framöver. Kardonbanan är redan färdigbyggd för godstågen som kommer norrifrån. Den nya godsbangården utanför stan håller på att byggas och då försvinner dagens rangerbangård inne i stan. Det frigör mark för att bygga det nya resecentrumet.  Men godstågen söderifrån måste fortfarande passera centrala Norrköping och köra på den nya upphöjda bron på Södra Stambanan. Räddningstjänsten har varit inkopplad för att utreda vad detta kan få för konsekvenser om en olycka skulle vara framme. Chefen för samhällsskydd på räddningstjänsten, Joar Hjertberg berättar att de varit inkopplade under hela processen utan att rekommendera något alternativ. Han menar att det finns för- och nackdelar med alla:

– Det viktiga är att vi får ha synpunkter under den process som nu tar vid. Redan idag är det svårigheter om en olycka inträffar på dagens markbundna spårområdet, säger han. 

Fakta

Det nya resecentrum ska enligt beräkningarna kosta 3,2 miljarder kronor. och börja byggas 2026 för att stå klar 2035. 

Kommunens kostnad blir 2,3 miljarder medan Trafikverket betalar 900 miljoner kronor.

Det är kommunen som vill bygga spåren på en bro. Trafikverket hade nöjt sig med att behålla spåren på marken. Då skulle de ha lagt ner 500 miljoner kronor. Nu satsar de ytterligare 400 miljoner kronor eftersom även staten får nytta av det upphöjda läget. Främst genom minskade restider.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!