Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu är det dags för fler spårvagnar

Snart invigning för spårvagnar i Lund, med premiär i december.

Första spårvagnen levereras till Lund.

Första spårvagnen levereras till Lund.

Foto: Kristina Strand Larsson, Lunds kommun.

Nyheter2020-11-03 12:00

Norrköping, Stockholm och Göteborg har det sedan länge.

Och nu är det dags för en fjärde stad i Sverige att få  spårvagnar, nämligen i Lund!

– Ja, och det känns väldigt bra, att vi snart kan inviga vår nya spårvägslinje. Närmare bestämt den 12 december, berättar Jurate Paulsson, som är kommunikationsansvarig hos Lunds kommun för spårvägsprojektet.

Varför satsar ni på spårvagnar?

– Dels är det ett miljövänligt transportmedel, dels menar vi att passar väldigt bra för den framtida stadsutvecklingen här i Lund.

– Spårvagnen går på egen yta förutom några korsningar, längs hela det 5,5 kilometer långa spåret, som går från centralstationen och ut till den nya, växande stadsdelen Brunnshög. 

– Och mellan city och Brunnshög sker också en stor stadsförnyelse, längs hela spårvagnslinjen. Det vill säga att man bygger till och man förtätar och förädlar staden. 

Varför valde ni grön färg på spårvagnarna?

– Det är inte vi som valt färgen, utan Skånetrafiken, som har gröna fordon som koncept i stadstrafik och då fick även våra spårvagnar den färgen. Något som passar bra, tycker jag, eftersom spårvagnsvallen är klädd med gräs hela vägen.

Har spårvagnarna levererats än?

– Ja, de är här, och testkörs just nu i full hastighet inför invigningen. Och då kommer vi att ha fem spårvagnar i trafik samtidigt och två i reserv.

– Vår förhoppning är att de flesta som bor längs spårvägen, ska använda den eller cykla  istället för att ta bilen till stan.

Hur dyr är satsningen?

– Totalt sett med hela spårvagnsprojektet, räknar vi med att det kostar cirka 1,5 miljarder kronor.

Hur känns det för dig inför invigningen och efter många års jobb?

– Det är pirrigt förstås. Det var ju spännande när första spårvagnen levererades från fabriken i Spanien och det blir förstås ännu mer spännande, när det blir dags för invigning. Det här är första nyanlagda svenska spårvägssystemet sedan 1911.

Har du haft kontakt med spårvägsledningen i Norrköping?

– Ja, både i Norrköping, Stockholm och Göteborg och även bybanan i Bergen i Norge samt spårvägen i Frankrike

Till skillnad mot bussar kan ju inte spårvagnar väja. Hur har ni tänkt säkerhetsmässigt där?

– Vi har gått ut med information att man måste vara mycket uppmärksam på spårvagnarna, som ju glider fram tyst och som sagt inte kan väja. 

– Det måste man tänka på hela tiden, plus att alla som går, cyklar eller kör bil har skyldighet att ge spårvagnen fri väg.

Så här säger spårvagnsexperten Willy Forsström i Norrköping om de nya spårvagnssatsningarna:

– Jag tycker det känns spännande med alla nya satsningar på spårvägar just nu, inte bara i Lund utan runt om i hela Skandinavien.

– Exempelvis har man byggt ut spårvägen i Stockholm ända till Bromma flygplats och den linjen invigs samtidigt som den i Lund. Och i Stockholm har man även planer på att fortsätta bygga ut spårvägen till Solvalla framöver.

– Och i Sverige har även Uppsala funderingar på att bygga spårväg framöver, så det händer en hel del på den här fronten.

– Utomlands vet jag att man bygger ny spårväg i Tammerfors i Finland och även i Odense och i Köpenhamn i Danmark.

– Och i Århus i Danmark har man byggt en spårväg som sträcker sig ända till Grenå, det vill säga en bana på hela sex mil!

Och i Sverige är det snart dags för Lund som den fjärde nuvarande spårvägsstaden?

– Nja, egentligen den femte, om man räknar in Lidingöbanan tillsammans med spårvägen i Norrköping, Stockholm och Göteborg, säger Willy Forsström.

Spårvägsstart i Lund

Snart är det dags för premiär av en ny spårvägslinje i Lund, närmare bestämt den 12 december.

Kostnaden beräknas till 1,5 miljarder kronor och spårvägsslingan är på 5,5 kilometer och man har köpt in sju spårvagnar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!