Det har Folkbladet berättat om tidigare. Den gamla bangården som ligger mitt i stan har 150 år på nacken och har med tiden både blivit nedsliten och daterad.
För att markera att ett nytt steg tas i utvecklingen mot "mer gröna och smidiga godstransporter" kallade Trafikverket till presskonferens på plats ute på Malmölandet:
– Vi vill sprida vår glädje när vi tar detta viktiga steg för att frigöra ytor i centrala stan för Norrköpings stadsutveckling och för Ostlänken. Samtidigt slår vi ett slag för att få mer hållbara transporter och minskad klimatpåverkan, sa i en mun Trafikverkets programchef för Ostlänken, Alexander Santos och verkets regionala direktör för region Öst, Rami Yones och klippte symboliskt banden för bygget.
Med den nya bangården räknar Trafikverket att man ska kunna konkurrera med vägtransporterna genom att man nu får en obruten elektrifierad järnvägssträcka ända från stambanan till hamnen.Godsbangården kommer kunna ta emot betydligt längre godståg dessutom än vad som är möjligt vid dagens bangård.
Entreprenören NRC Group Sweden håller redan på att etablera sig i området med sina arbetsstyrkor och röjningen av sly är i full gång. För 175 miljoner kronor har man lovat att få bygget klart till slutet av 2024.
Innan man återgick till den nya vardagen vid byggplatsen blev det offentlig invigning med inbjudna gäster från kommunen, näringslivet, branschen och andra myndigheter.