Under sommaren - som väl nu får sägas gå mot sitt slut - har vi på Folkbladet Söndag dykt ner här och där i Norrköpings näringslivshistoria. Branscher och företag har kommit och gått medan en del har bestått. Sockret, snuset, varven och bomullen och yllet är branscher som en gång i tiden - några för längesedan och andra ganska nyss - präglade Norrköpings företag och arbetsmarknad. Skogsnäringsföretag som Holmen och Fiskeby har däremot hängt med från 1600-talet och framåt. Dessa båda företag är stora och betydelsefulla nu som då i Norrköping. De har överlevt många epoker och trender och krig och bränder. Och de är i högsta grad med när Norrköping och den omkringliggande regionen jobbar på för att bli ett ledande kluster för företag och verksamheter inom logistikbranschen.
I regionen finns ett Logistikkluster som dragits igång av bland andra de två stora städerna i regionen, universitetet, Norrköpings hamn och Statens Väg- och transporttekniska institut VTI som finns i Linköping. I en ny broschyr på nätet förklaras lite mer om vad det handlar om: "I hela Europa ser man en utveckling mot smartare godstransporter i städer och i många svenska kommuner drivs projekt för samordnad varudistribution. Samtidigt leder städernas tillväxt i sig till allt högre krav på bygg- och entreprenadlogistik för att minimera effekterna från tunga byggtransporter i städerna.
I andra ringhörnan lever landsbygdens företag under samma ökande krav som alla andra, men brottas samtidigt med ett allt sämre stöd för sin verksamhet när transportnäringen effektiviseras och servicefunktioner försvinner. I Östergötland lyfts logistikens flödesorientering också fram som central för framtidens sjukvård. Kraven på en patientcentrerad sjukvård med hög kvalitet och korta genomloppstider ökar."
Än mer konkret blir det när man listar logistiska prövningar och utmaningar inom flera olika sektorer i regionen. Mycket rör sig om effektivare transporter. Inom Bygg- och anläggnings sektorn är det vanligt med högfrekventa transporter med "låg fyllnadsgrad"; det vill säga stora bilar som far fram och tillbaka med halvtomma flak. Skogsindustrin har problemet med stora timmerbilar som kör tomt i ena riktningen. Halva kapaciteten i de dyra lastbilen och halva arbetstiden för den skicklige chauffören nyttjas kort sagt dåligt. Liknande problem finns i många branscher och sektorer. En del av Norrköpings framtid kan därför sägas bestå av fullastade flak.