Totalt var det 45 städer som deltog i "tävlingen" om att bli bästa cykelstad 2019. Norrköping hamnade på 27:de plats. Av 90 möjliga poäng fick Norrköping ihop 47.5 poäng medan vinnaren Uppsala hade 88 poäng.
När politikerna möttes i en miljödebatt nyligen var alla rörande överens om att cyklisterna försummats i stan.
Ett slående exempel är oförmågan att göra något åt Ingelsta-området där bilisterna är de enda som kan ta sig fram utan problem mellan områdena delade av Stockholmsvägen. För cyklister och gångtrafikanter krävs långa och besvärliga omvägar om man inte ska riskera livet genom att ta sig över den hårt trafikerade vägen utan övergångsställe. Sedan många år finns en antagen plan hur man ska förbättra tillgängligheten genom en tunnel under vägen. För rätt blygsamma 16 miljoner skulle den kunna bli av. Men investeringen har år efter år skjutits på framtiden. Nu finns den budgeterad 2023-2024 men om den finns kvar när det blir en skarp budet vet ingen.
Trafikplaneraren Per-Erik Hahn säger i en kommentar till de dåliga resultaten:
– Det finns planer framtagna på fler satsningen men det kräver både resurser och pengar och många gånger innebär det att projekt prioriteras bort när annat anses viktigare.
Han påpekar också att Norrköping har goda förutsättningar att bli en tillgänglig stad både för gående och cyklister eftersom många människor bor inom rimliga avstånd från centrum.
Norrköpingsborna har i en nyligen gjord undersökning visat att det är just vad de vill. Gång- och cykelvägar ska prioritras, liksom kollektivtrafiken medan utrymmet för bilarna ska begränsas.
Kommunen har deltagit i undersökningen som görs av Institutet för Kvalitetsidikatorer och där ytterligare tre städer deltagit, Eskilstuna, Linköping och Örebro.
Trafikplanerare Henrik Fahlbeck på Norrköpings kommun berättar om hur utredningen gått till.
– 1200 personer mellan 18 och 85 år har valts ut i Norrköping. 40 procent svarade, fördelade så här: 28 procent bor i centrala stan, 40 procent bor i stan men utanför stadskärnan och 32 procent finns utanför tätorten.
Svaret från de som bor i centralorten visar att en stor majoritet – 80 procent – vill se en förändring där gång- och cykeltrafiken prioriteras.och att utrymmet för biltrafik ska minskas. Kanske föga överraskande men det som sticker ut är att majoriteten av landsbygdsborna inte heller är främmande för att begränsa biltrafiken:
– 65 procent av de som bor på landsbygden röstade som stadborna trots att bilinnehav av naturliga skäl är vanligare där. Men det är bara 35 procent som tycker att det är viktigt att förbättra framkomligheten och få fram mer gatuutrymme för bilarna, säger Henrik Fahlbeck.
I april antogs en ny trafikstrategi för Norrköping där målet är klart: Fler ska välja att ta cykeln eller promenera. Fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken.
Om nuvarande planering blir oförändrad skulle 44 procent av Norrköpingsborna använda gång, cykel och kollektivtrafik. Biltrafiken skulle stå för 56 procent. Den nya strategin innebär att gång, cykel och kollektivtrafik ska stå för 53 procent och biltrafiken 47 procent.
Återstår att se om det blir så.