Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköping ingen bra cykelstad

Den ideella föreningen Cykelfrämjandet presenterar varje år en ranking av Sveriges kommuner utifrån hur cykelvänliga de är. Det är ingen smickrande läsning för Norrköping. Att delta är frivilligt och de två senaste åren har Norrköping avstått. Möjligen kan det bero på att man 2019 hamnade sist bland de 15 största städer som ställde upp. Linköping kom tvåa.

Väl tilltagna cykelparkeringar i närheten av knutpunkter för kollektivtrafiken är också viktiga.

Väl tilltagna cykelparkeringar i närheten av knutpunkter för kollektivtrafiken är också viktiga.

Foto: Maria Hedenlund

Nyheter2022-09-06 19:00

Totalt var det 45 städer som deltog i "tävlingen" om att bli bästa cykelstad 2019. Norrköping hamnade på 27:de plats. Av 90 möjliga poäng fick Norrköping ihop 47.5 poäng medan vinnaren Uppsala hade 88 poäng.

När politikerna möttes i en miljödebatt nyligen var alla rörande överens om att cyklisterna försummats i stan. 

Ett slående exempel är oförmågan att göra något åt Ingelsta-området där bilisterna är de enda som kan ta sig fram utan problem mellan områdena delade av Stockholmsvägen. För cyklister och gångtrafikanter krävs långa och besvärliga omvägar om man inte ska riskera livet genom att ta sig över den hårt trafikerade vägen utan övergångsställe. Sedan många år finns en antagen plan hur man ska förbättra tillgängligheten genom en tunnel under vägen. För rätt blygsamma 16 miljoner skulle den kunna bli av. Men investeringen har år efter år skjutits på framtiden. Nu finns den budgeterad 2023-2024 men om den finns kvar när det blir en skarp budet vet ingen.

Trafikplaneraren Per-Erik Hahn säger i en kommentar till de dåliga resultaten:

– Det finns planer framtagna på fler satsningen men det kräver både resurser och pengar och många gånger innebär det att projekt prioriteras bort när annat anses viktigare. 

Han påpekar också att Norrköping har goda förutsättningar att bli en tillgänglig stad både för gående och cyklister eftersom många människor bor inom rimliga avstånd från centrum. 

Norrköpingsborna har i en nyligen gjord undersökning visat att det är just vad de vill. Gång- och cykelvägar ska prioritras, liksom kollektivtrafiken medan utrymmet för bilarna ska begränsas. 

Kommunen har deltagit i undersökningen som görs av Institutet för Kvalitetsidikatorer och där ytterligare tre städer deltagit, Eskilstuna, Linköping och Örebro.

Trafikplanerare Henrik Fahlbeck på Norrköpings kommun berättar om hur utredningen gått till.

– 1200 personer mellan 18 och 85 år har valts ut i Norrköping. 40 procent svarade, fördelade så här: 28 procent bor i centrala stan, 40 procent bor i stan men utanför stadskärnan och 32 procent finns utanför tätorten.

Svaret från de som bor i centralorten visar att en stor majoritet – 80 procent – vill se en förändring där gång- och cykeltrafiken prioriteras.och att utrymmet för biltrafik ska minskas. Kanske föga överraskande men det som sticker ut är att majoriteten av landsbygdsborna inte heller är främmande för att begränsa biltrafiken:

– 65 procent av de som bor på landsbygden röstade som stadborna trots att bilinnehav av naturliga skäl är vanligare där. Men det är bara 35 procent som tycker att det är viktigt att förbättra framkomligheten och få fram mer gatuutrymme för bilarna, säger Henrik Fahlbeck. 

I april antogs en ny trafikstrategi för Norrköping där målet är klart: Fler ska välja att ta cykeln eller promenera. Fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken. 

Om nuvarande planering blir oförändrad skulle 44 procent av Norrköpingsborna använda gång, cykel och kollektivtrafik. Biltrafiken skulle stå för 56 procent. Den nya strategin innebär att gång, cykel och kollektivtrafik ska stå för 53 procent och biltrafiken 47 procent. 

Återstår att se om det blir så.

Det finns ljuspunkter

Det finns ljuspunkter också i Norrköpings kommun. Den nya infarten till stan söderifrån är byggd helt och hållet med gående, cyklister och kollektivtrafik för ögonen. Biltrafiken har fått minska sin yta högst väsentligt.

Och i dagarna slutförs den sista etappen av den länge efterfrågade cykelvägen mellan Åby och centrala stan via Händelövägen. Det är sträckan från Händelöbron som nu kan ansluta till den reda klara delen fram till Åby. Nu slipper man trängas med den tunga yrkestrafiken på vägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!