Enligt Transportstyrelsen är nyårshelgen den mest taxiintensiva helgen på hela året. Det innebär att det kan vara svårt att få tag i en taxi och att väntetiderna kan bli långa. Det här öppnar upp för en lukrativ svarttaxiverksamhet, där bland annat facebookgrupper skapats som erbjuder ett lockande alternativ.
Det här får Transportstyrelsen att gå ut med en varning inför helgen: Den skjuts och svarttaxi som erbjuds i facebookgrupper och i andra sociala medier, är olaglig.
– Vi ser att det här snedvrider konkurrensen. Som passagerare är man i en utsatt ställning. Dessutom är inte chauffören kontrollerad och vi vet att det händer saker, säger Markus Edsbagge, sektionschef Transportstyrelsen.
Det är Transportstyrelsen som ger tillstånd och kontrollerar taxiföretag och förare. Vissa regler är till för att skapa en rättvis konkurrens, vissa för att bidra till ökad trafiksäkerhet och för att taxiresenärer ska kunna känna sig trygga.
– Förare i facebookgrupper är inte kontrollerade om de tidigare utsatt passagerare för olika typer av brott. Varje år blir ett antal personer drabbade, säger Markus Edsbagge.
Myndigheten har koll på många av de här grupperna på facebook, men hänvisar till polisen när det gäller hur och om ingripanden sker.
– Det händer att polisen tar personer som kör svarttaxi. Vårt uppdrag är att informera om hur lagstiftningen ser ut, som att gå ut i media, säger Markus Edsbagge.
Så, förutom att man kan råka illa ut som passagerare, vad kan det bli för straff om man blir påkommen?
– Oftast är det den som kör som straffas. Men om man vet med sig att den verksamhet som man beställer är olaglig, så finns det sedan 2018 öppningar att testa den i lagen, "beställaransvar", men den har aldrig testats. Den som beställt en otillåten transport kan dömas till böter.
I sociala medier erbjuds "skjuts" i Norrköping under jul- och nyårshelgerna. I ett av inläggen diskuteras huruvida det är olagligt, om det är "svarttaxi", om den som åker med erbjuder betalning, och inte den som kör efterfrågar det. Markus Edsbagge förklarar att det inte spelar någon roll vem som initierar betalningen. Det är olagligt oavsett.
– Det är tydligt att det är föremål för taxiverksamhet när man kör mot betalning. Har man inte taxileg, saknas tillstånd, taxameter eller information om pris, då är det olaga taxiverksamhet, säger han.