Idag skriver Norrköpings kommun under en avsiktsförklaring tillsammans med Swedish Biofuels AB. Det gäller etablering av en ny industriell verksamhet där fokus ligger på en tillverkningsindustri inom hållbara flygbränslen i Norrköpings kommun.
Reidar Svedahl (L), kommunalråd, säger till Norrköpings Tidningar att etableringen kommit till stånd efter att: "En gammal kompis till mig i företaget ringde och undrade om vi hade nån plats i Norrköping". Han är väldigt nöjd med etableringen.
– Det är en jättebra grej att de kommer hit och skapar arbetstillfällen. Det här är något stort i världen. 800 flygbolag har ett och samma problem allihopa, att de har höga utsläpp och det är inte bra för deras affärsidé. Det gör också att folk blir rädda för att flyga, men med det här bränslet blir det inga utsläpp, det blir det mest miljömässiga sättet att resa på. Det är en gamechanger för en stor industri. Det är jätteroligt att den första fabriken för det kommer till Norrköping, säger Reidar Svedahl till Folkbladet.
Fabriken kommer att ligga i Marviken på Vikbolandet, där Niclas Adler är ägare till marken och det gamla kraftverket. Han ser med spänning fram emot att bli projektpartner till Swedish Biofuels. Anläggningen skulle bli den första i sitt slag i världen.
– Det sätter Vikbolandet och Marviken på kartan, även internationellt, säger han.
Som bekant ligger Norrköpings kommun i tvist med företagaren, och en rättegång väntar vid Norrköpings tingsrätt.
Niclas Adler kommer att närvara vid den presskonferens som ska hållas på flygplatsen i eftermiddag, men inte på den som arrangeras av Norrköpings kommun på förmiddagen.
Varför har ni två olika presskonferenser i det här ämnet?
– Det tänker jag inte svara på. Jag avstår det svaret, säger Reidar Svedahl.
Har det att göra med att Adler ligger i tvist med kommunen?
– Jag avstår det svaret.
Företaget Swedish BioFuels skriver i ett pressmeddelande att det handlar om en ny processanläggning för miljövänligt flygbränsle. De ska genomföra en förstudie och undersöka lämpligheten för produktion av hållbart flygbränsle för framtiden.
– Den föreslagna anläggningen i Marviken kommer hålla en produktionskapacitet på 100 000 ton per år vilket gör satsningen i Marvikens Smart Energy Cluster till den första fullskaliga anläggningen för miljövänligt flygbränsle.
Enligt företaget kommer detta att spela en avgörande roll för att minska flygindustrins klimatpåverkan i framtiden.