Husbilar går som tåget i försäljningssiffror i år, men faktum är att även försäljningen av husvagnar har fått ett rejält uppsving under pandemin.
– Sverige har redan sedan tidigare högst husvagnstäthet i Europa, säger Lars-Erik Hörmander, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund till nyhetsbyrån Siren.
– Nu ser vi att många som valt bort utlandssemestern, har hittat tillbaka till husvagnen igen,
Under 2020 fanns 285 965 husvagnar fanns registrerade i Sverige, enligt siffror från Trafikanalys.
Husvagnstätheten är störst i inlandskommuner i framför allt Norrland medan den rullande sommarstugan lyser med betydligt större frånvaro i storstadsområdena.
I Arvidsjaur går det 130 husvagnar per 1000 invånare, visar de senaste siffrorna. I Älvsbyn, Malå och Dorotea, där företaget Polarvagnen fortsatt bygger husvagnar, är tätheten nästan lika stor.
I den andra änden finns det försvinnande få husvagnar per invånare i framför allt Stockholmskommunerna.
Under perioden januari-maj i år ökade antalet nyregistrerade husvagnar med 30 procent jämfört med samma period 2020, enligt SCB.
– Men om husvagnslivet har fått ett uppsving är det ändå ingenting mot utvecklingen för husbilen, som "går som tåget", med Lars-Erik Hörmanders ord.
– Husbilsägarna har kanske sålt sin båt eller sitt semesterhus för att få ett mer mobilt liv. De är inte ute efter campinglivet på samma renodlade sätt, utan söker sig ofta till golfbanor eller andra övernattningsanlägggningar som satsat stort på ställplatser.