För ett otränat öga ser den ut som en spårvagn bland alla andra i Norrköping. Lacken blänker i de välbekanta färgerna gult och grönt. Men skenet bedrar.
– Här är ett exempel på att vagnen har varit i Stockholm, säger Jan Pertmann och pekar på handtaget till den främre dörren.
– Färgen är SL-blå.
I övrigt är det inte mycket som avslöjar att spårvagnen har transporterat resenärer i huvudstaden i flera år. Den blå folieringen som täckt den gulgröna karossen under tiden i Stockholm togs bort innan vagnen levererades till Norrköping i våras.
Tre och ett halvt år tidigare, i december 2016, skrev Storstockholms Lokaltrafik (SL) ett hyresavtal med Norrköping Spårvägar AB. Avtalet gällde totalt sex spårvagnar av modell M06 som SL skulle hyra av det kommunägda bolaget i Norrköping under två år. Därefter har avtalet förlängts flera gånger.
De uthyrda spårvagnarna har körts på linjen mellan T-centralen och Waldemarsudde.
– Om du åkt spårväg till Skansen eller Gröna Lund har du med största sannolikhet åkt med en sådan här vagn, säger Jan Pertmann, som är chef för Spårvagnsverkstaden i Norrköping.
Två av de uthyrda vagnarna har nu återlämnats till Norrköping. Den senaste vagnen hade fortfarande blå Stockholmsfärg på karossen när den kom med en specialtransport i onsdags.
De övriga fyra vagnarna ska vara kvar i Stockholm tills de kan ersättas av nya vagnar som SL har beställt. Leveransen av SL:s nya spårvagnar har blivit fördröjd.
– Vi vill gärna hjälpa stockholmarna så mycket det går. Vi har ingen nytta av att ha fyra vagnar stående, plus att det är trevligt med extra inkomster, säger Jan Pertmann.
Hyresavtalet har varit lönsamt för Norrköping Spårvägar. Under 2017–2018 fick Storstockholms Lokaltrafik betala en årshyra på 1,2 miljoner kronor plus moms per vagn. Det motsvarar en månadshyra på 100 000 kronor per vagn. När avtalet sedan förlängdes höjdes månadshyran till 120 000 kronor under 2019 och 145 000 kronor under 2020.
Utöver hyran för vagnarna har SL fått betala tiotals miljoner kronor i hyrestillägg för servicekostnader och restvärdeskompensation. Dessutom har Norrköping Spårvägar rätt till förseningsersättning och vite för de vagnar som inte återlämnas enligt tidsplanen.
Hyresavtalet har bidragit starkt till Norrköping Spårvägars positiva resultat de senaste åren.
– Vi är framtunga på intäkter, men omvänt kommer vi att ha kostnader framåt för de här vagnarna, säger Göran Lindgren, vd för Norrköping Spårvägar.
Han syftar på den omfattande service som vagnarna ska genomgå innan de sätts i trafik i Norrköping.
"Stockholmsvagnarna" har faktiskt aldrig rullat i Norrköping tidigare. Vagnarna beställdes till Stockholm i samband med en större upphandling av spårvagnar till Frankfurt och Norrköping i början av 2000-talet.
Stockholm hakade på Norrköpings beställning av spårvagnar.
– Min bild är att Stockholm var lite stressade inför Victorias bröllop, säger Göran Lindgren som menar att SL gjorde en tillfällig lösning för att hinna klart till det kungliga bröllopet i juni 2010.
De sex vagnarna, som var av samma modell som de vagnar som beställdes till Norrköping, såldes senare vidare till Norrköping Spårvägar. Köpeavtalet undertecknades i december 2016.
Norrköping Spårvägar fick betala 195 918 395 kronor för de sex spårvagnarna, det vill säga drygt 32 miljoner per vagn. Köpeavtalet skrevs mellan Norrköping Spårvägar, Storstockholms Lokaltrafik och den norska banken DNB:s svenska filial.
Det var DNB som ägde spårvagnarna fram till årsskiftet 2016/2017. Banken hyrde ut vagnarna till SL genom ett leasingavtal.
– Det är ganska vanligt i branschen, säger Göran Lindgren.
Samtidigt som köpet blev klart skrevs ett nytt hyresavtal, den här gången mellan Norrköping Spårvägar och SL. Avtalet gav SL rätt att använda de sex vagnarna i väntan på att nya spårvagnar trafikerade SL:s lokalbana.
Göran Lindgren anser att det var en bra lösning för alla parter att det kommunala spårvägsbolaget i Norrköping köpte och sedan hyrde ut spårvagnarna till SL.
– Sammantaget var det en bra ekonomisk affär för oss, men verksamhetsmässigt en bra affär för alla berörda parter.
På webben
Gå in på folkbladet.se för att se en film från när den senaste spårvagnen från Stockholm levererades till Norrköping.