Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kunderna försvann när Östra promenaden byggdes

Pia Andersson som äger Bredbergs herrfrisering på Östra Promenaden drabbades hårt av ombyggnadsarbetena på gatan. Hennes ofta äldre kunder kunde inte ta sig dit. Spårvagnshållplatsen mitt över gatan var stängd. Färdtjänsten kunde släppa av kunderna först långt från frisersalongen.

Roger Melin litar helt och fullt på Pia som klippt hans hår under många är, Ingen bokar tid. Det är bara att sätta sig ner och vänta till Pia har tid.

Roger Melin litar helt och fullt på Pia som klippt hans hår under många är, Ingen bokar tid. Det är bara att sätta sig ner och vänta till Pia har tid.

Foto: Marianne Odelius

Nyheter2023-01-12 06:45

Nu har Pia Anderssons skrivit ett brev till samhällsbyggnadskontoret för att försöka få kompensation för kundbortfallet under det mer än ett år som ombyggnaden pågick. Totalt vill hon ha ersättning med 18 000 kronor! Det innebär att hon bara skulle ha förlorat två kunder per vecka i 50 veckor. Det vill säga 100 kunder och varje klippning kostar 180 kronor.

Är inte den siffran lite väl låg när man läser hur hopplös situationen var för dina kunder att ta sig in till dig?

– Ja, jag vet att det är lågt räknat. Helt klart att det var fler som inte kunde komma hit. Men jag vill heller lägga mig lågt för att få chansen att få ut något, säger Pia Andersson. 

Hon beskriver målande hur det varit: 

– Trottoaren utanför butiksingången har grävts upp flera gånger, först för att lägga ner rör sen blev lutningen fel vilket innebar att asfalten fick grävas upp igen. Den uppgrävda trottoaren, spårvagnen som var avstängd och den avstängda fordonstrafiken har gjort att kundunderlaget minskat kraftigt. Mitt underlag är främst äldre män som på grund av ålder ofta är rörelsehindrade i olika grad. Färdtjänsten har fått stanna långt upp på Lindövägen och chaufförerna får inte hjälpa till att lotsa dem ända fram eftersom de kan ha fler passagerare. Att ta sig fram med rollator har varit svårt, berättar hon

Trots bristen på kunder gick Pia Andersson till sin salong varje dag. Hon har ingen tidsbokning och någon kunde ju komma spontant. 

– Det kändes extra jobbigt att det blev så här direkt efter pandemin som också drabbade mig hårt med tanke på min äldre kundkrets, säger hon och hoppas på ett generöst bemötande på sina ersättningskrav. 

Chefen för drift- och underhåll på kommunen Olof Carlsson reagerar spontant på det modesta ersättningskravet men säger ändå att man måste följa de rutiner som finns. 

– I princip så har kommunen inte varit jättegenerös när det gäller ersättningskrav. Staden förvandlas och de som har affärsverksamhet äger inte sin omgivning. Men jag förstår ju att detta varit en stor ombyggnad som tagit lång tid och därför varit en svår prövning för dem som påverkats. För att inte skapa prejudikat kommer alla ersättningsanspråk oavsett hur små de är ändå gå till vår jurist för bedömning, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!