Kristallkronan glimrar i kapp med resultaten

I verkstadstaket på Curt Nicolin Gymnasiet CNG i Finspång hänger det en ståtlig kristallkrona. Den pryder sin plats. Som ordspråket säger: Var ska sleven vara om inte i grytan?

Jonny Andersson och Patrik Pettersson är lärare på CNG: s industriskola som pågår tre kvällar i veckan.

Jonny Andersson och Patrik Pettersson är lärare på CNG: s industriskola som pågår tre kvällar i veckan.

Foto: Widar Andersson

Krönika2021-01-22 12:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Och var ska kristallkronan vara om inte i skolans dyraste klassrum?Verkstaden på CNG är en härlig och medveten blandning av industrins basala arbetsbänkar och nyaste nytt inom CNC-programmering. Och allt - eller i vart fall det mesta - däremellan. När jag åkt eller gått förbi skolan på kvällstid så har jag på senare tid sett att det varit full aktivitet inne i verkstaden. Vilket gjort mig både glad och nyfiken. Glad eftersom fler människor får ta del av verkstadens möjligheter och framtidslöften. Nyfiken eftersom jag ville få veta mer om vad det var som pågick där i kristallkronans sken. En kväll i slutet av förra veckan klev jag in i verkstaden och stod snart vid en arbetsbänk tillsammans med lärarna Jonny Andersson och Patrik Pettersson. Båda två har långa erfarenheter från Finspångs rika industriliv. Patrik som yrkeslärare under ett kvarts sekel på Siemens gamla industriskola. Jonny - som en gång var elev till Patrik - har arbetat länge på Sapa/Hydro och som fotograf och lärare på CNG. 

– Det var Finspångs kommun som frågade oss på CNG om vi kunde starta upp en vuxenutbildning för industriyrken. Ledningen förde diskussioner med kommunen och sedan fick jag frågan om jag ville vara en av lärarna i den nya satsningen. Det ville jag förstås och sedan blev jag helt lycklig när jag såg att Patrik var min lärarkollega, sa Jonny Andersson.

Patrik och Jonny fick en tid på sig att ta fram en läroplan för utbildningen som nu är inne på sitt tredje år.

– Vi förde täta diskussioner med alla de ägarföretag som står bakom skolan. Hur såg de på en sådan här utbildning; var det något de var intresserade av och skulle det finnas praktikplatser ute på deras företag? Vi kände starkt stöd från företagen vilket ju var den viktigaste förutsättningen för oss att kunna dra igång. Själv var jag inte minst nöjd med att den här fina verkstaden skulle komma att användas mer och för fler. Ofta används skolverkstäder bara en sex, sju timmar om dagen och sedan står de öde och tomma, berättade Patrik Pettersson.

Utbildningen vänder sig till människor som letar efter ett fast jobb och som är intresserade av att arbeta i industrin. Utbildningen pågår tre kvällar i veckan - fyra timmar per kväll - under fyrtio veckor. Det finns plats för 25 elever och kölistan till kursen är lång. Innehållet består av åtta olika kurser ur Industriprogrammet som till exempel svarv, svets, fräs, programmering, bänkarbete och ritningsläsning. Varje kurs betygsätts. 

När vi står där vid arbetsbänken under kristallkronan så genomstrålas jag av värme: Vilka superlärare de här människorna Jonny Andersson och Patrik Pettersson är! Livserfarenheterna, människokunskaperna och kontakterna ut i Finspångs företagsvärld gör dem som klippta och skurna för sitt uppdrag. 

– Vi inleder varje kurs med vad vi kallar för ett par valideringsveckor där vi bedömer om eleverna är seriöst intresserade av utbildningen. Det märks snabbt hur det är med den saken. De som inte ens klarar av att komma i tid under de första två veckorna kanske inte är så lämpliga, berättade Patrik Pettersson.

Under de två första åren var det nästan bara nyanlända personer som gick utbildningen. Nästan alla talade arabiska. Utom lärarna. Och utom de möjliga arbetskramraterna ute på företagen.

– Kommunen erbjöd oss tolkhjälp. Vi provade det ett tag men det kändes fel. Det finns ju inga tolkar ute på industrierna. För att kunna få ett jobb behöver de kunna förstå och göra sig förstådda på svenska. Tolkhjälp är därför ingen bra lösning i det här fallet. De fick intensivläsa svenska på förmiddagarna innan de kom till oss i verkstaden klockan fyra på eftermiddagen, sa Jonny Andersson.

Nu är kurserna mer uppblandade. Vilket gör att svenskundervisningen så att säga blir inbyggd i verkstadsutbildningen.

Många av eleverna går till fasta jobb. Det är inte ovanligt att de anställs när de är ute på praktik hos företagen.

– Vi fungerar lite som en arbetsförmedling. Ett företag kan ringa till oss och fråga om vi har en som kan svarva? Vi kollar av mer precis vad de behöver och sedan kan vi specialträna en kandidat på just det i ett par veckor och så bär det iväg till ett bra jobb för honom, sa Patrik Pettersson.

Reportaget från CNG: s industriskola för vuxna fortsätter nästa fredag. 

Karta: Curt Nicolin Gymnasiet AB