2022 var ett svart år för Centralbadet då först en treårig pojke och sedan en fyraårig pojke drunknade på anläggningen. I januari i år inträffade ett nytt olyckstillbud då en medvetslös sexåring hittades i en av bassängerna. Pojken fördes till sjukhus och vårdades på intensivvårdsavdelningen innan han kunde skrivas ut några dagar senare.
Sedan dess har Medley, som driver anläggningen infört nya rutiner kring säkerheten i badet.
Folkbladet har tidigare i år berättar att man infört mobilförbud och ett maxantal vad gäller antal icke simkunniga barn som en vuxen får ta med sig in i simhallen och från och med den 4 december införs krav på underskrift av säkerhetsregler för besök i simhallen tillsammans med barn under 12 år. Underskriften ska säkerställa att den som signerar har läst, förstått och accepterat reglerna. Säkerhetsreglerna finns på flera språk och underskriften, som kan göras digitalt på Medleys hemsida, gäller i ett år.
Andra åtgärder är bland annat fler speglar och informationsskyltar om exempelvis bassängdjup, samt utökade regler för vattenrutschkanor har satts upp i simhallen.
Man har även monterat solfilm för att minska solblänk in i bassängerna, satt upp plexiglas och ledstänger för bättre övervakning och säkerhet. Därtill visas en språk-oberoende informationsfilm om säkerhetsregler i anläggningen.
– Vi har jobbat systematiskt med de här frågorna tillsammans med Medley sedan vi hade incidenterna i badet och nu har vi kommit hit, det är det här vi tror på, säger Maria Modig, kultur- och fritidsdirektör.
Hon känner inte till att de nya reglerna mötts av något missnöje bland badgästerna.
– Det är i alla fall ingenting som kommit till min kännedom. Tvärtom så har många besökare uttryckt att de uppskattar de nya reglerna.
Daniel Almgren är vd på Medley och har tidigare uttalat sig om säkerhetsfrågorna kring Centralbadet i Norrköping.
– Säkerheten är det absolut viktigaste i en simhall, och även om man som förälder alltid har det yttersta ansvaret för sina barn så måste vi som driftoperatör och kommunen som beställare veta och känna att vi gjort allt i vår makt för att förhindra att olyckor händer. Att man läst och förstått säkerhetsreglerna före sitt besök är en viktig aspekt i detta, säger han i ett pressmeddelande.
Maria Modig instämmer:
– Som fastighetsägare och uppdragsgivare vill vi göra allt vi kan för att undvika att olyckor eller tillbud sker.