Det är fastighetsägaren Corem (tidigare Klövern) som meddelat att man nu vill bygga i kvarteret som stått övergivet och tomt efter den dramatiska branden i april 2018. I planerna ingår bostäder, lokaler för kontor och utbildning. Men det ska också bli utrymme för stråk, allmänna platser och gränder på kvartersmarken.
Den gamla industribyggnaden byggdes 1909 och användes som färgeri. Idag finns ett rivningsförbud men förslaget att riva är förankrat hos länsstyrelsen.
– Det är i så dåligt skick att det tyvärr inte kan bevaras. Däremot räknar vi med att fastighetsägaren tar hänsyn till den historiska platsen när de nya husen byggs. Men det är klart att det är en nybyggnation så mycket förändras förstås från idag, säger stadsbyggnadsdirektör Anna Selander.
I en tjänsteskrivelse till nämnden som presenterades i maj skriver Anna Selander så här om planerna:
– Den gamla industribyggnaden blir en avgörande inspirationskälla för den nya byggnadens gestaltning. Den nya byggnaden utförs med varierande höjder från en våning upp till fem våningar. Byggnaden är lägst närmast Grytstorget och Motala ström.
Tegelstenarna från den gamla byggnaden kommer att tas till vara men många är så skadade av branden att de inte kan användas för husbygge. Men de kan användas till låga murar, golv eller sittbänkar på gården till exempel.
Satsningen planeras i tre etapper och det är bara första etappen som omfattar det gamla färgeriet. Kvarteret är större än så. Anna Selander påpekar att detaljplanen över området ännu inte är offentlig. Det blir den först i samband med samhällsplaneringsnämndens sammaträde i augusti. Synpunkter kan komma fram som gör att planerna måste ändras. Men i augusti ska planen vara klar och samrådshandlingen kunna skickas ut till myndigheter och berörda i området. Inom längst ett år bör den nya detaljplanen kunna spikas.
En rad undersökningar har nu gjorts för att se vilken påverkan förändringen får på miljön i området. I handlingen som undersöker miljöpåverkan i stort på området står det bland annat så här:
"Detaljplanen möjliggör en bredare användning av området och ger möjlighet för fler att kunna arbeta och studera i en central del av staden. Då kan fler gå, cykla eller åka kollektivt till sin arbetsplats eller utbildningslokal."