Nästan en tredjedel av landets kommuner erbjuder inte längre konsumentvägledning till sina invånare, enligt Konsumentverket.
– Det är en bekymmersam utveckling vi ser i landets kommuner. Inte minst med hänsyn till att det endast är de kommunala vägledarna som erbjuder fysiska möten. Det är extra viktigt för konsumenter med särskilda behov, exempelvis personer med språksvårigheter, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör.
Norrköpings konsumentvägledare slutade i våras för att byta arbetsgivare. Kommunen anställde då ingen ny konsumentvägledare utan avskaffade tjänsten.
"Det stämmer att den personen inte ersattes av en annan person, däremot ersattes funktionen att kunna svara på konsumentrelaterade frågor, så själva servicen försvann inte även om personen inte jobbar kvar", skriver Eva Bergvall, flödes- och systemkoordinator på kommunens kontaktcenter.
Varför ersattes inte konsumentvägledaren?
"Det har egentligen inte handlat om att ersätta eller inte ersätta en person, utan om att svara upp mot det behov som är störst."
Eva Bergvall förklarar att de allra flesta invånare hör av sig med konsumentfrågor som inte är så komplicerade att de kräver en specialist.
"Detta innebär att bäst effekt för det behov som finns är att ha hög tillgänglighet för enklare frågor."
Uppgiften att svara på konsumentfrågor har därför fördelats på hela kontaktcenter.
"Tidigare kunde den som ville få hjälp i dessa ärenden enbart nå konsumentvägledaren under begränsade telefontider – numera är vi tillgängliga för konsumentärenden måndag till fredag 07:45-16:00 via telefon, mejl, reception och på sociala medier. Därför får idag fler hjälp i dessa frågor, och de i behov av mer komplex hjälp får alltid stöd och information med hänvisning till rätt funktion inom eller utanför kommunen."
Vilken hjälp erbjuder ni till kommuninvånare som ber om rådgivning i konsumentfrågor?
"Kommuninformatörerna på kontaktcenter kan bland annat hjälpa till att tolka information i såväl avtal som betalningspåminnelser och krav, samt att vi vägleder till rätt stöd och åtgärd i de fåtal ärenden som är mer komplexa, detta oberoende om det är inom eller utanför kommunens verksamhet. Det vi också gör är att vi hjälper kommuninvånaren i flera ärenden i samma samtal i och med att kontaktcenter har en så bred kompetens inom kommunens olika serviceinsatser."