Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen vågar gå vidare med Femöresbron

Äntligen! Det kan nog en och annan kommunal tjänsteman och politiker nu utropa. Allt tyder på att den nya Femöresbron kan vara på plats under 2024.

Den gamla femöresbron forslades bort för mer än fyra år sedan. Det var nog ingen som trodde att det skulle ta så lång tid innan en ersättare kan komma på plats.

Den gamla femöresbron forslades bort för mer än fyra år sedan. Det var nog ingen som trodde att det skulle ta så lång tid innan en ersättare kan komma på plats.

Foto: Gunnar Hagberg

Nyheter2022-05-09 06:45

Då har det gått över sju år sedan den gamla ikoniska bron stängdes på grund rostskador. Folkbladet har tidigare berättat att förslaget är tillbaka till att bron i stort ska placeras på samma ställe som tidigare. Ett halvår av förhandlingar mellan länsantikvarien Patrick Björklund på länsstyrelsen och kommunens representanter har troligen lett fram till en kompromiss som både kommunen och länsstyrelsen accepterar. Brovaktarstugan får stå kvar där den står vilket länsstyrelsen har krävt hela tiden. Den tillhör en bevarandevärd kulturmiljö kring Himmelstalunds herrgård. Kommunen hade hellre sett att den flyttats något för att få en bättre placerad och mer användbar bro.

Redan när bron monterades ner 2017 sa länsstyrelsen att man inte skulle acceptera intrång i byggnadsminnet Himmelstalunds herrgård dit Brovaktarstugan hör. Men kommunen gick ändå vidare med planerna. Idag konstaterar länsantikvarien lite torrt att processen hade kunnat bli betydligt kortare om kommunen lyssnat. Nu är man nöjd med en kompromiss som förhandlats fram under det senaste halvåret.

– Men vi har ännu inte sett det slutliga förslaget i skriftlig form och då kan vi inte säga att allt är klart. Handlingarna måste skärskådas innan ett beslut kan tas, säger Patrick Björklund.

 Enhetschefen för kommunens infrastrukturavdelning Johan Smedner som skött förhandlingarna säger::

– Vi är glada att vi kommit till en lösning och att vi har fått besked att länsstyrelsen är positiv. Men visst är det en kompromiss. Vi hade fått en bättre anpassad bro för funktionshindrade eftersom lutningen blivit mindre och bron hade dessutom blivit något högre. Vi ville ta höjd för höjning av vattennivån i Strömmen på grund klimatförändringarna. Men övriga instanser ända upp till Kammarrätten har ju gjort bedömningen att bevarandet av kulturmiljön var viktigare. Det får vi finna oss i, säger Johan Smedner. 

Att länsstyrelsen nu troligen kan godkänna planerna innebär att kommunen också vill få den sista pusselbiten på plats. Genom att omfattande arbeten måste göra längs Strömmen under arbetets gång krävs en ny vattendom. Man har nu sammanställt en samrådshandling där man visar hur arbetet ska gå till vilken sedan ska ligga till grund för den ansökan som ska skickas in till Mark- och miljödomstolen i Växjö. 

Det var ju ganska spektakulärt när den gamla bron togs ner och forslades bort. När den nya ska komma på plats lär det bli lika spektakulärt. Den kommer nämligen att lyftas ner i Strömmen fån Riksbron och läggas upp på pråmar som tar den ner till brofästet. När det ska ske får man nog räkna med publik längs Strömmen.

Ingreppen i natur och vattenverksamhet kommer att bli mindre med det nya dragningen men under byggtiden kommer en hel del förändringar ske på den sida av Strömmen där Brovaktarstugan ligger. Bland annat kommer man tvingas ta ner ett antal träd. Vägar måste anläggas för att de tunga maskinerna ska kunna komma fram. Stigen som bron ska ansluta till kommer dessutom att få en annan sträckning först under byggtiden men också när bron är på plats. Också på söndra sidan kommer troligen några enstaka träd behöv tas ner för att bron ska förankras ordentligt.

Om alla beslut går kommunens väg den här gången räknar man med byggstart hösten 2023 och redan till våren 2024 ka bron vara på plats med separat cykel- och gångbana. 

Femöresbron

Femöresbron byggdes år 1901 för att binda samman området kring Åbackarna. Den har varit en populär passage för vandringsleden kring Strömmen.

 Efter 115 år togs bron bort av säkerhetsskäl efter att ha nått sin tekniska livslängd.

Vid en inspektion 2016 visade det sig att bron led av allvarliga rostskador på tvärbalkar. Man bedömde att bron inte var säker att gå på och den stängdes därför av .

I oktober 2017 lyftes Femöresbron bort för att undersöka om den hade gått att reparera. Det gick inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!