Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inga elbussar i östra länsdelen på tio år

Östgötatrafiken sätter in 37 splitternya elbussar i landsbygdstrafiken från sommaren 2024. Men bussarna går den östra länsdelen förbi. Det nya avtalet gäller bara västra länsdelen. Det dröjer ytterligare tio år innan bussarna här kan gå på el.

En av Östgötatrafikens landsvägsbussar. Men den här går inte på el. Länsinvånarna i den västra länsdelen får vänta till 2024 innan elbussarna börjar rulla. I Östra länsdelen får man väntaa till 2032!

En av Östgötatrafikens landsvägsbussar. Men den här går inte på el. Länsinvånarna i den västra länsdelen får vänta till 2024 innan elbussarna börjar rulla. I Östra länsdelen får man väntaa till 2032!

Foto: Jasmine Hübinette

Nyheter2022-12-11 14:00

Emma Persson är projektledare på Östgötatrafiken och förklarar varför: 

– Ja, tyvärr är det så att vi skrev ett nytt avtal om landsbygdstrafiken i östra länsdelen alldeles nyss. Det började gälla juni i år. Och när den processen började fanns det fortfarande inte tillgång till de elbussar som nu kommit ut på marknaden. Avtalet som skrevs med Mohlins bussar och Transdev är på tio år. Så först 2032 är det dags för ett nytt avtal. Däremot kan det vara så att bolagen köper enstaka elbussar om några behöver bytas ut. Eller om vi utökar trafiken, säger hon. 

Hon påpekar också att bussarna i vår del av länet går på fossilfria bränslen. Mohlins bussar kör sedan juni landsbygdstrafiken runt Norrköping och Finspång medan Transdev har hand om Expressbussarna och trafiken till Söderköping och Valdemarsvik. Transdev sköter också tätortstrafiken i Norrköping och har två elbussar där. Resten går på biogas. Avtalet med tätortstrafiken löper ut två år tidigare 2030.

Avtalet som nu skrivits på för västra länsdelen gäller tätortstrafiken i Motala och landsbygdstrafiken i västra länsdelen. Bussarna utgår från Motala, Mjölby, Ödeshög och Österbymo. Batterierna måste klara lite längre sträckor och enligt de uppgifter Östgötatrafiken fått kan de köra mellan 30 och 40 mil utan att behöva laddas. Företag som vann upphandlingen heter Connect Bus Sandarna AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!