Emma Persson är projektledare på Östgötatrafiken och förklarar varför:
– Ja, tyvärr är det så att vi skrev ett nytt avtal om landsbygdstrafiken i östra länsdelen alldeles nyss. Det började gälla juni i år. Och när den processen började fanns det fortfarande inte tillgång till de elbussar som nu kommit ut på marknaden. Avtalet som skrevs med Mohlins bussar och Transdev är på tio år. Så först 2032 är det dags för ett nytt avtal. Däremot kan det vara så att bolagen köper enstaka elbussar om några behöver bytas ut. Eller om vi utökar trafiken, säger hon.
Hon påpekar också att bussarna i vår del av länet går på fossilfria bränslen. Mohlins bussar kör sedan juni landsbygdstrafiken runt Norrköping och Finspång medan Transdev har hand om Expressbussarna och trafiken till Söderköping och Valdemarsvik. Transdev sköter också tätortstrafiken i Norrköping och har två elbussar där. Resten går på biogas. Avtalet med tätortstrafiken löper ut två år tidigare 2030.
Avtalet som nu skrivits på för västra länsdelen gäller tätortstrafiken i Motala och landsbygdstrafiken i västra länsdelen. Bussarna utgår från Motala, Mjölby, Ödeshög och Österbymo. Batterierna måste klara lite längre sträckor och enligt de uppgifter Östgötatrafiken fått kan de köra mellan 30 och 40 mil utan att behöva laddas. Företag som vann upphandlingen heter Connect Bus Sandarna AB.