Ilska efter nytt bussabotage på Vikbolandet

I fredags drogs turen 15.10 mellan Östra Husby och Norrköping in efter att bussen på nytt utsatts för vandalisering.

Efter brända bussäten ställdes turerna in, men nu körs de igen.

Efter brända bussäten ställdes turerna in, men nu körs de igen.

Foto: David Einar

Nyheter2020-06-08 11:11

I höstas hade Östgötatrafiken stora problem på linje 440 med armstöd som brutits loss, hakkors som ristats in och säten som eldats. Efter ett möte i december med inblandade parter, bussbolag, skola och polis upphörde skadegörelsen. Tills i förra veckan.

– Vi ställde in turen i fredags för att markera i just den situationen, men den här veckan kommer de att gå som vanligt igen. Vi vill ju inte ställa in eftersom det är många som drabbas, men vi känner oss maktlösa, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Visst kan man sätta in väktare, men inte på alla bussar och inte alltid.

– Vi behöver hjälp av skolan och civilsamhället så att de här rötäggen plockas ur korgen, säger Mattias Näsström.

Att dra igång stormöten sista veckan innan sommarlovet tror inte Mattias Näsström hinns med.

– Vi låter skolan hantera det här nu, men vi ställer upp med det vi kan. Fokus för oss ligger på förarnas arbetsmiljö och trafiksäkerheten. För det handlar inte bara om skadegörelsen utan även om att förarna kan tappa koncentrationen om de samtidigt som de kör ska försöka hålla koll så att någon inte eldar i bussen, säger han.

Man kan enligt honom tro att skadegörelse bara sker på helg- och kvällsturer, men så är det inte.

– Ungdomarna eggar upp varandra och i grupp kan människan bli destruktiv och hemsk

Vikbolandstaxi som kör bussarna har tidigare ansökt om kameraövervakning, då fick man nej. 

– Kamerorna kan kränka folk och det tar lång tid att få tillstånd, säger Mattias Näsström.

Men kameror kan vara en del för att få fast de som inte sköter sig eller förebygga  skadegörelse, tror han.

–  Föräldrarna måste hålla koll, vi jan inte bara sätta in nylackerade bussar och nya chaufförer, när de ordinarie blir sjukskrivna på grund av dålig arbetsmiljö, det här är något som civilsamhället måste ta tag i, säger Mattias Näsström.

För det är ju de gemensamma skattepengarna som går till reparationer av bussarna.

– Regionen har lite annat än bussar att lägga pengarna på om man säger så. Sjukvård i coronatider till exempel, säger Mattias Näsström.

I Skärblacka där Östgötatrafiken tidigare haft problem med stenkastning, har det sedan man hade stormöte upphört.

– Jag hoppas att det håller i sig. Vi vet av erfarenhet att skadegörelse ökar i samband med skollov, säger Mattias Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!