Kanalrenoveringen är inne på femte året i rad. Arbetet sker främst vintertid och redan dagen efter att kanalen stängdes för säsongen den 29 september, drog renoveringsarbetet igång. Det är det största renoveringsprojektet, kallat "Göta kanal 2.0", sedan kanalen byggdes, och nu har man passerat halvvägs mot mål.
Under denna vinter kommer det vara ett trettiotal projekt av varierande storlek på gång längs kanalen. Bland annat kommer flera sträckor i Östergötland genomgå strandskoning och återställning av kanalprofilen, ett arbete som innebär att tidigare delar av kanalbanken, som eroderat och numera ligger i kanalen, tas upp för att återskapa kanalens ursprungsprofil. Aktuella sträckor där detta genomförs är Ruda – Sjöbacka, Borensberg- Kungs Norrby, Berg- Brunnby, Övre Carlsborg – Nedre Duvkullen och Asplången- Klämman.
Strandskoning består av olika typer av stensättningar längs kanalens båda sidor. Dess funktion är att hålla kanalkanterna intakta och skydda mot olika typer av erosion vid svallvågor och andra slitage längs vattenlinjen. På många sträckor har dock strandskoningen förstörts på grund av mångårigt slitage och behöver därför ses över och åtgärdas. Man planerar även för underlag för gång- och cykelbana.
Även slussportar kommer att bytas denna vinter i Carlsborgs nedre, Carl-Johan och i Forsvik.
– Vi bygger våra slussportar nästan exakt som vi gjorde för 200 år sedan, med en stomme i gjutjärn och med virke från egen skog i Tiveden, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag.
I Berg åtgärdas ett tidigare upptäckt läckage, som bland annat orsakats av att man en gång i tiden breddade kanalen på den här platsen för att passagerarfartyget M/S Kung Karl Gustav skulle ges möjlighet att vända. Detta, tillsammans med att den tätande leran genom åren har körts på av fartyg och åldrats genom frysning och upptining, leder till att 18 000 kubikmeter vatten per dygn nu läcker ut från kanalen.
Den nya tätningen görs med en lerblandning som bland annat innehåller en vulkanisk lera, som har unika tätande egenskaper.
– I nuläget finns ingen risk för skred eller likande. Men vi arbetar förebyggande och bevarande för framtiden genom att åtgärna läckaget nu. Det som är mest komplicerat med detta projekt är att kanalen i detta område är byggd på ett kalkstensberg. Det gör det svårare att få en bra tätkärna mot berget, eftersom kalksten är lösligt i vatten, säger Roger Altsäter.