Det berättade han när vi träffades nere vid den stora scenen i Almedalen i torsdags; någon halvtimma innan S-ledaren Magdalena Andersson skulle hålla sitt tal.
– Jag gillar tillgängligheten under Almedalsveckan. Man får en bra chans att känna av det politiska stämningsläget, liksom ta tempen på de här delarna av samhället. Ett besök i Visby kan oväntade insikter om saker och ting även utanför ens eget specialområde, sa Mikael Karlsson.
De där inblickarna i stämningsläget har han haft stor nytta av både i sitt yrkesliv och som samhällsmedborgare i stort.
Han arbetar sedan ungefär två och ett halvt år som vd på Lärandegruppen; en utbildningskoncern med huvudkontoret i Norrköping. Under de snart 25 år som företaget funnits har verksamheten växt steg för steg.
– Vi har nu ett 25 tal gymnasier, åtta grundskolor, tre förskolor och en yrkeshögskola för vårdens och omsorgens yrken. I Norrköping driver vi grundskolorna Södra och Östra och Realgymnasiet, berättade Mikael Karlsson.
Tidigare arbetade han på Almi Invest; ett offentligt riskkapitalbolag som ytterst ägs av staten. Nu arbetar han således på ett privat utbildningsföretag som också finansieras av det allmänna.
– Både på Almi Invest och nu på Lärandegruppen arbetar vi ju mycket politik- och samhällsnära. Det är därför extra viktigt att försöka hålla sig á jour med vad som händer och sker, sa Mikael.
Under årets tredagarsbesök i Visby har han framförallt besökt och deltagit i seminarier och samtal som handlat om skolutveckling i vid mening. Han har som styrelsemedlem i Östsvenska Handelskammaren också varit aktiv i kammarens verksamhet i Visby.
– Det som sticker ut hos mig i år är några rundabordssamtal med elever om digitalisering. Samtalen fördes med elever som gick i gymnasiet, eller som precis hade gått ut. Det visade sig tämligen tydligt att eleverna hade helt andra perspektiv än vad som förekommer i den mer svartvita debatten om "böcker och paddor" i den vuxna/politiska världen. Att vrida tillbaka klockan och kasta ut digitala hjälpmedel och ersätta dem rakt av med böcker är inget jag tror på. Vi behöver lyssna på de unga och se mer pragmatiskt på förtjänster och brister hos både böcker och digitala läromedel, sa Mikael Karlsson och gick i väg för att träffa generalsekreteraren i Sveriges Elevkårer.