Albogaexpressen är en gratislinje i Söderköpings. Bussen har i snitt cirka 15 passagerare per tur och kostar kommunen 350 000 kr per år.
– Cirka 75 procent, av dagens passagerare kan istället använda färdtjänst för sin resa. Den stora skillnaden för den enskilda personen blir att man måste betala för sin resa, berättar Martin Sjölander, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i ett pressmeddelande.
– Vi har förståelse för att det här kan bli en försämring för en del personer, då bussen även har haft en viss social betydelse. Vårt jobb är att se till det större perspektivet och att vi utnyttjar kommunens resurser på bästa sätt, säger han.
Det inte är möjligt för kommunen att ta ut en avgift, för att på så sätt kunna ha kvar linjen. Kollektivtrafik är kollektivtrafikmyndighetens ansvar. På de tider när Albogaexpressen har gått är det ett lågt användande av färdtjänstens fordon. Om de passagerare som idag har färdtjänsttillstånd och använder Albogaexpressen, istället kommer att använda färdtjänst så kommer det bli en jämnare fördelning av hur färdtjänsten nyttjas under dagtid.
– Vi kommer att få en minskad kostnad med drygt 300 000 kr per år för kommunen. Vi får troligen en ökning av antalet resor med färdtjänst, och då ökar kostnaden där med cirka 25 000 - 40 000 kr per år. Men om vi ställer den summan mot de cirka 350 000 kr som vi betalar för Albogaexpressen, så blir det i slutänden en besparing, avslutar Martin Sjölander.