Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gratis bil för alla regionråd i Östergötland

Nio av toppolitikerna i Region Östergötland har rätt till en förmånsbil. Åtta av dem utnyttjar den rätten. Miljöpartiets Agneta Nicklasson har avstått. Nu vill Vänsterpartiet att förmånen ska avskaffas inför den nya mandatperioden.

Kaisa Karro (S) är en av dem som utnyttjar rätten till förmånsbil. Jessica Eek (V) tycker att det är helt fel att regionens politiker har rätt till bil.

Kaisa Karro (S) är en av dem som utnyttjar rätten till förmånsbil. Jessica Eek (V) tycker att det är helt fel att regionens politiker har rätt till bil.

Foto: Marianne Odelius och Annica Hesser

Nyheter2022-09-04 19:00

Regionråden i den styrande koalitionen och oppositionsråden har alltså idag rätt till bil. Det vill säga två socialdemokrater, två moderater, två centerpartister och en vardera från Kristdemokraterna och Liberalerna har kvitterat ut en bil som heltidsanställda förtroendevalda. Till skillnad från tjänstebil kan man använda förmånsbilen också privat men då förmånsbeskattas man och betalar sitt eget bränsle. Som alternativ till bilen kan de istället få gratis årskort på Östgötatrafiken.  

Gratis kollektivtrafik som förmån får också gruppledarna i partier som inte har heltidsarvoderade förtroendevalda. Det innebär att Vänsterparitets och Sverigedemokraternas gruppledare får den förmånen liksom fullmäktiges ordförande Eva Andersson (S). 

När regionstyrelsen sammanträdde häromdagen presenterade vänsterpartiet sitt förslag men röstades ner utan debatt. Bara miljöpartiet stödde dem. 

– Det är orimligt att regionen ska hålla politiker med bilar. Detta är ett system som borde övergetts för länge sedan. Det är självklart att vi inte ska använda skattemedel till detta, säger Jessica Eek, som sitter i regionstyrelsen för vänsterpartiet. 

Regionrådet Kaisa Karro (S) och ordförande i styrelsen är en av dem som utnyttjar rätten till bil:

– Man kan se det ur flera olika perspektiv. Vi politiker måste ha möjlighet röra oss över länet för att fullgöra vårt uppdrag. Ofta blir det då för korta tidsspann mellan uppdraget för att vi ska hinna utnyttja kollektivtrafiken. De heltidsanställda politiker som bor på landet skulle troligen inte klara sitt uppdrag om de måste åka kollektivt. Jag bor mitt i stan och det innebär också att jag åker kollektivt så fort jag kan, säger hon i en kommentar. Hon påpekar också att bil kan vara en av de faktorer som gör att man vågar ta på sig uppdraget som heltidspolitiker. 

– Det är ett system som har funnits länge och det är inte vi själva som bestämmer reglerna. Det finns en speciell arvodeskommitté som lämnar förslag där ingen av oss heltidsanställda sitter med, säger hon.

Kostnaden för förmånsbilar till politiker i regionen kostade förra året 795 000 kronor. Hittills i år går notan på 513 000 kronor. Beslutet om hur man ska ställa sig till förmånsbilar i framtiden avgöras av regionfullmäktige. 

Ytterligare två politiker i Region Östergötland har rätt till förmånsbil men har avstått från det. Det gäller de två socialdemokratiska regionråden Eva Andersson och Lena Micko.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!