Enligt den medborgardialog som genomförts vill de flesta Norrköpingsbor se att stationen byggs i upphöjt läge på en bro.
Politikerna håller med om att det är det bästa alternativet.
Ett enat fullmäktige ställde sig på måndagen bakom det förslaget.
– Ett historiskt beslut som kommer ha stor betydelse för Norrköping för lång tid framöver. Det här alternativet ger oss bäst förutsättningar för framtiden. Ostlänken och nya centralstationen ger Norrköping förutsättningar att växa och utvecklas och kommer skapa nya jobb och mer skatteintäkter. I förlängningen handlar det om en välfärdsinvestering, säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.
En av styrkorna med det upphöjda läget är att alla trafikslag enkelt kan passera järnvägen och att norra och södra staden på så vis länkas samman på ett smidigt sätt.
Men alternativet innebär också att kommunen behöver betala för merkostnaden som tillkommer genom att bygga spåren i upphöjt läge.
– Vi har goda finansiella möjligheter att klara av den här investeringen, vi tror på att det här kommer leda till ökad inflyttning, fler arbetstillfällen och en positiv utveckling för hela Norrköping, säger Fredrik Björkman (M), oppositionsråd, i ett pressmeddelande.
Nästa steg för kommunen blir nu att teckna avtal med Trafikverket kring kostnadsfördelningen. Partnerna är redan nu överens om principer för medfinansieringen.