Det hela började en dag under våren 2013 i Beaverton, Oregon, USA. Mats Järlströms fru körde mot rött, något som en "red cam" (en trafikkamera i korsningen) fångade på bild, varpå boten var ett faktum. Mats, som har en gymnasieingenjörexamen från Ebersteinska gymnasiet, började tänka. Det är något som inte stämmer med tiden som trafikljusen lyser gult, tänkte han. Snart var en process, som skulle ta sex år och innehålla flera vändningar, igång. Och nyligen kom det positiva resultatet.
– Det är ju bra att det har gått bra för mig, annars hade det ju varit bortkastad tid, säger han och skrattar.
När Mats Järlström föddes 1960 bodde familjen på Vrinnevigatan. När han var tre år flyttade familjen till Svarvaregatan, ett kvarter från Hagebyskolan där hans föräldrar Roland och Marianne jobbade som lärare och där Mats sedan skulle gå i skolan. Efter grundskolan väntade fyra år på teleteknisk linje på Ebersteinska, följt av elektroteknik vid Linköpings universitet. Där träffade han också sin första fru, som var amerikan. När "krisen" kom till Sverige i slutet av 1980- och början av 1990-talen med hög inflation och höga räntor, valde paret att flytta till USA. Under sin karriär har han mestadels jobbat med att utveckla högtalare och i dag jobbar han bland annat med att kalibrera instrument.
– Det är olika typer av testinstrument, laserinstrument som mäter vibration. Det handlar om att förstå principerna, de här instrumenten är ofta väldigt kvalitetsmässigt byggda, det är som att jobba med en Ferrari, det är kul!
Det är också det här stora intresset för teknik som fick Mats att börja fundera kring tiden när trafikljusen lyser gult. Han menar att det är en väldigt statisk tid, som bara är beräknad på att man ska köra rakt fram i korsningen. Ingen hänsyn tas till om man saktar ned för att göra en sväng, menar han. Det är det här han har räknat på.
– Det är ganska lätt att klura ut egentligen. Bara att ingen tänkt på det under de 99 år som trafikljusen haft det gula lyset. Jag menar att man måste kunna ta kurvor med en "komfortabel hastighet". Och den är den tiden jag har tittat på och räknat ut.
När han först skickade in sina åsikter till lokala myndigheter i Oregon, slutade det med att han fick 500 dollar i böter. Orsak? Han hade skrivit under med sin svenska ingenjörstitel, vilken inte är registrerad i USA. I och med det hade han gjort något olagligt, eftersom bara "behöriga" får ha åsikter om "samhällsviktigt teknikarbete" i Oregon. Därför anmäldes och fälldes han.
– Då kontaktade jag en advokatfirma i Washington DC. De ringde upp mig efter två dagar, och såg att jag inte bara var ingenjör utan att jag också kommit på en bra idé. Vi fajtades i domstol, och vann!
Genom att skapa opinion och få med sig organisationer, ska det gula ljusets tid nu ses över. Och vem vet? Kanske kommer hela världens trafikljus snart ändras, på grund av en envis svensk gymnasieingenjör från Eber, i Oregon.
– Det är lite konstigt att det skulle bli så här. Men det är väl bra att vara envis!
Han hoppas bara att alla tar det med ro.
– Det här är en miljardindustri världen över. Bara i min stad är det fem gånger fler som får böter vid högersväng. Löser vi det här, så kommer de missa en massa inkomster. Så visst kan man bli lite orolig när man jobbar för att fixa vetenskapen här, säger han.