– Elkrisen undgår ingen, säger egenföretagaren Oliver Jernberg som befann sig på seminariet.
Oliver berättar att han själv inte haft det svårt att betala elräkningarna under hösten, men att verksamheten påverkas indirekt genom kunderna.
– För oss går det faktiskt bra men elkrisen påverkar privatekonomin också. När kunderna får högre elpriser så finns det mindre pengar att lägga på de tjänster vi erbjuder vilket får negativ inverkan på vår verksamhet i det långa loppet, säger Oliver Jernberg som arbetar med varumärkesutveckling.
Bland deltagarna fanns också Lovisa Svensson, distriktschef vid Café Bar. Hon berättar att företaget är helt beroende av att deras kunder har råd att fortsätta använda sig av företagets tjänster.
– Våra egna elkostnader är inte det stora problemet för Café Bar. Men om företagen vi levererar till tvingas spara in på våra tjänster så drabbas även vi, säger Lovisa Svensson.
I Östsvenska Handelskammarens enkätundersökning svarade 83 procent av de tillfrågade företagen att de var oroliga över elprisutvecklingen. Samtidigt svarade fem procent av företagen att de inte alls var oroliga.
– Även om elpriserna inte påverkar oss direkt så är det viktigt att vara insatt i hur de påverkar näringslivet i stort. Om vi inte vet vad som behöver göras så kan vi inte heller anpassa oss för framtida problem, avslutar Oliver Jernberg.