Nu är nämligen den publika delen av stadsdelen klar med promenadstråk, bryggor, bassänger, park, badstrand längs Strömmen och så den nya gång- och cykelbron som ökar tillgängligheten. Men större delen av stadsdelen är fortfarande stängd. Där växer husen fram och förblir en byggarbetsplats. Första inflyttning är beräknad till hösten 2024. Så småningom ska 3000 personer bo här.
– Tidigare har vi haft en framgångsrik hamnverksamhet här mitt i stan som ju gjort att ett så central område inte varit till för allmänheten. Men nu har hamnen flyttat längre ut och vi kan ge människor möjlighet att bo, arbeta och idka friluftsliv vid Strömmen, sa kommunalrådet Sophia Jarl bland annat när hon invigningstalade.
Resten av talarlistan som bestod av kommundirektör Anna Selander, samt representanter för NCC, Nyréns arkitekter och Lokal XX arkitekter drabbades oförtjänt av det kraftiga regnet och fick stressa fram eller korta av det de ville ha sagt. Men att lättnaden var stor över att det mest omfattande projektet på många år i Norrköping nu börja ta form var inte att ta miste på.
Många av samhällsbyggnadskontorets personal fanns naturligtvis också på plats. Där har man jobbat med planerna på Norrköpings nya port mot Sverige och världen ända sedan 2010, då idén först slog rot. 2014 presenterades det första programmet inför detaljplanearbetet, 2018 antogs första detaljplanen och förra året antogs en ny detaljplan för nästa etapp, men de har inte påbörjats än. Många svårigheter har fått övervinnas som omfattande föroreningar från forna synder och ett stort reservkraftverk som måste bort för att nämna några. Men det fanns några envisa män och kvinnor på kommunen som trodde på idén och jobbade sig allt längre fram mot det som nu närmar sig förverkligande.
Besökaren Fredric Renmark sammanfattade dagens betydelse så här:
– Den här delen av staden har varit stängd. Den har slutat vid Hamnbron. Men nu öppnas en fin del av staden upp för allmänheten. Det kommer att bli kanon!