Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dubbla anmälningar ifrågasätter flygplatsens hållbarhet

Norrköpings Flygplats har anmälts två gånger till Konsumentverket under året. Båda anmälarna ifrågasätter begreppet "Hållbar flygplats" som bolaget använder i beskrivningen av sig själv.

Jessica Ågren Ohlsson, marknadschef på Norrköping Airport, menar att flygplatsen gör det som de själva kan påverka för att kunna kalla sig "hållbar". "Det är vår flygplats och dess infrastruktur som vi har makt över att se till att den är hållbar", skriver hon i ett svar till Folkbladet.

Jessica Ågren Ohlsson, marknadschef på Norrköping Airport, menar att flygplatsen gör det som de själva kan påverka för att kunna kalla sig "hållbar". "Det är vår flygplats och dess infrastruktur som vi har makt över att se till att den är hållbar", skriver hon i ett svar till Folkbladet.

Foto: Eva Jensen

Nyheter2023-12-30 14:00

Under året har det kommit in sju anmälningar till Konsumentverket mot företag och verksamheter som har adress i Norrköping. Enligt Konsumentverkets diarium är samtliga ärenden fortfarande öppna.

Norrköpings Flygplats har fått två anmälningar mot sig. Det är begreppet "Hållbar flygplats" som ifrågasätts av anmälarna. "Ordet "hållbart" är vilseledande, något som är så i nära kontakt med flygindustrin kan inte anses vara hållbart", skriver anmälarna och menar också att flygplatsen gör sken av att det flyger elflyg från flygplatsen och att bioflygbränsle används. 

Jessica Ågren Ohlsson är marknadschef på flygplatsen. Hon kommenterar anmälningarna.

– Vi var helt omedvetna om att det kommit in anmälningar mot oss till Konsumentverket. Konsumentverket har inte kontaktat oss och meddelat detta vilket får oss att tro att de inte har gått vidare med anmälan, svarar hon via mejl.

Vad säger ni om invändningarna?

– Du kan läsa själv på vår hemsida vad vi gör som får oss att kalla oss hållbar flygplats, men exempelvis är alla våra driftfordon som används i samband med avgång och ankomst eldrivna och vi använder uteslutande grön el. Vi har installerat LED-belysning på vår parkering, i verkstad, och arbetar även med att byta till LED på landningsbanan och vårt mål är att all belysning i hela verksamheten ska vara LED-baserad.

Har ni varit tydliga?

– Det är vår flygplats och dess infrastruktur som vi har makt över att se till att den är hållbar. Vi kan inte ta ansvar för hela flygindustrin, dock kan vi se till att vi är förberedda för framtidens flyg som elflyg och drönare så de kan tanka/ladda sina flyg, skriver hon

Har ni sett över er marknadsföring? (Anmälningarna kom i somras)

– Jag tycker vi är tydliga med att elflyg inte finns idag utan vi har till och med skrivit årtal på några ställen då vi förväntar oss att de olika projekten/framtidsvisionerna ska vara på plats på flygplatsen. 

Tre av anmälningarna till myndigheten har med bilaffärer att göra. Två av anmälningarna handlar om vad anmälarna anser vara olaglig marknadsföring av alkohol respektive tobak. Bland annat ska ett företag ha gjort reklam för nikotinsnus till extrapris. Det är inte tillåtet enligt tobakslagen, menar anmälaren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!