Norrköping-Kungsängens flygplats invigdes 9 september 1934 och är Sveriges äldsta civila flygplats som fortfarande är i drift. 1 juli 1943 invigdes Bråvalla flygflottilj -senare F 13. Norrköping har under flera decennier därefter varit en utpräglad flygstad. Båda flygplatserna har i och för sig hängt på repet från och till. I början på 1970-talet var en nedläggning av F 13 nära men genom politiskt fotarbete och tillgången på berghangarer i Norrköping blev det istället Södermanlands flygflottilj som fick hala flaggan den gången.
Den civila flygplatsen på Kungängen kom till som ett av flera nödhjälpsarbeten som Statens Arbetslöshetskommission ansvarade för. Flygplatser var bra ur Arbetslöshetskommissionens perspektiv eftersom anläggningen krävde mycket schaktningsarbeten som var tids- och arbetskrävande. Många arbetslösa fick jobb kort sagt. Det skulle dröja ett par år innan flygplatsen fick någon reguljär trafik. Och snart kom andra världskriget som inte direkt ökade omfattningen av civila flygrörelser i Europa. Staten tog över driften av flygplatsen i början av 1940-talet.
F 13 hade också en tämligen mager start; trots det brinnande världskriget som pågick utanför de svenska knutarna. Flygplansflottan bestod till en början av endast två flygplan, en Gloster Gladiator (J 8) och en Sparmann S 1-A (P 1). Det fanns kort sagt inga fler flygplan att utrusta flottiljen med. Den svenska flygplanstillverkningen var ännu i sin linda; SAAB: s första modeller var på väg ut i flygvapnet men det skulle dröja fram till efter krigsslutet innan F 13 hade tre fulltaliga divisioner med det helsvenska planet J 22. Sedan gick det fort. Redan 1948 var F 13 ute vid Bråvalla en av Sveriges största flygflottiljer.
På den civila flygsidan av staden växte Kungsängen till sig. Inrikesflyget var populärt. Linjen till Stockholm var ofta fullbokad. 1980-talet stod civilflyget i zenit. Många statliga verk hade flyttats från Stockholm och många stora industrier var ännu i full gång i Peking. Motorvägen till Stockholm var ännu inte byggd, SJ var museimässigt; vi nynnade instämmande med i Stefan Demerts slagdänga om SJ: "Du ser rätt krasslig ut. Snart hörs ditt sista tut." Inrikesflyget var samtidigt okomplicerat. Inga kontroller och annat bök. Och från en flygplats mitt i staden till en annan flygplats mitt i staden.
1994 lades F 13 ner. Och fullmäktige röstade den 14 december 2020 för att sälja Kungsängen. Flygepoken är över. Vingarna lämnar staden. I vart fall för den här gången.