Dessutom understryker Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden vikten av att ett resecentrum i Linköping blir centralt placerat.
– Avstånd spelar roll för våra östgötska invånare och i rollen som regional kollektivtrafikmyndighet ser vi betydelsen av en stationsnära bebyggelseutveckling som ger fler möjlighet att jobba eller bo nära stationen. Ett centralt placerat resecentrum lockar till sig fler kollektivtrafikresenärer. Tillgänglighet är i mångt och mycket lika central som attraktivitet i själva kollektivtrafiken. Ju bättre förutsättningar för kollektivtrafik, desto fler kommer nyttja den. Det bidrar till mer arbetspendling, som i sin tur möjliggör regional och lokal utveckling, säger Julie Tran.
Region Östergötlands engagemang i Ostlänken har sin grund i regionens övergripande ansvar för den regionala utvecklingen. Ostlänken innebär stora utvecklingsmöjligheter för Östergötland genombland annat kortare restider till Stockholm.
– Ostlänken är en viktig infrastruktursatsning för hela Östra Mellansverige. Dels för att den bidrar till en förstorad arbetsmarknadsregion i och med kortare restid norrut mot Stockholm, dels för att den ger ökade möjligheter till regional pendling. Ostlänken avlastar både västra och södra stambanan, som istället kan användas för mer regionaltrafik men också till att flytta godstransporter från väg till på järnväg. Den kapacitet som frigörs på Södra stambanan i Östergötland innebär att fler avgångar med Östgötapendeln kan sättas in, säger Julie Tran.