Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Färre elever klarar gymnasiet – "Enormt misslyckande"

Andelen niondeklassare i regionen med gymnasiebehörighet minskar visar en ny kartläggning av kunskaps- och läromedelsföretaget NE.

"Att var sjätte elev inte får gymnasiebehörighet är ett enormt misslyckande för Sverige som kunskapsnation", säger Fredrik Bengtsson, VD för NE.

"Att var sjätte elev inte får gymnasiebehörighet är ett enormt misslyckande för Sverige som kunskapsnation", säger Fredrik Bengtsson, VD för NE.

Foto: NE

Nyheter2022-10-06 20:00

Andelen elever med behörighet till ett nationellt gymnasieprogram, det vill säga att man uppnått minst godkänt i svenska, engelska och matematik plus ytterligare minst åtta ämnen, är 83 procent i Östergötland. Motsvarande andel på riksnivå är 85 procent. Statistiken visar också att kön, föräldrars utbildningsnivå och ursprung samt var i landet man bor är faktorer som spelar stor roll.

– Att var sjätte elev inte får gymnasiebehörighet är ett enormt misslyckande för Sverige som kunskapsnation. Alla elever och lärare måste få möjlighet till en motiverande, individanpassad och jämlik undervisning så att fler elever ska klara kunskapskraven, säger Fredrik Bengtsson, VD för NE.

De senaste åren har andelen elever med behörighet till gymnasiet ökat i Östergötland, men årets resultat bryter de senaste årens uppåtgående trend. Samtidigt visar Läromedelsundersökningen, en årlig rapport om tillgång och kvalitet på läromedel som genomförs av NE, att hälften av Sveriges skolor saknar kompletta och aktuella läromedel i alla ämnen. Även här är de regionala skillnaderna stora.

– Läromedel är lärarens viktigaste hjälpmedel för att eleverna ska nå kunskapskraven. När hälften av Sveriges skolor saknar aktuella och relevanta läromedel går det inte att bedriva likvärdig undervisning. Vi vill att alla lärare och elever ska ha tillgång till objektiva, uppdaterade och individanpassade läromedel, så att fler kan lära sig mer, säger Fredrik Bengtsson.

 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!