Har du varit inne på exempelvis Pantameras hemsida eller sökt efter en vara på Outl1, så har du på ett sätt varit i kontakt med Norrköpingsbaserade Etendo. Det är nämligen de som byggt upp e-handelsplattformarna, som de flesta nog refererar till "hemsidan". Och nu har de utsetts till såväl "Superföretag" av Veckans affärer, som ett Sveriges snabbast växande och mest lönsamma företag, enligt Dagens Industris Gasell-utnämning. För att få dessa utnämningar måste företagen bland annat haft hög tillväxt, vinst och avkastning de senaste åren.
– En bekräftelse på att vi gör något rätt. Man får slå sig själv för bröstet!, säger Jenny Ohlin Olausson.
Hon är vd på Etendo, som hon sedan fem år tillbaka driver tillsammans med sin man Jan Olausson. I dag har man 22 anställda och utvecklar företags e-handel i plattformen Magento. Kunderna är ofta inne på sin andra eller tredje webbshop, berättar Jenny Ohlin Olausson:
– Magento är lite av e-handelns "rolls rolls". Det är många som vill ha den, men som inte har råd. Man kan växa obehindrat med den.
Magento är skapad som "open source" eller "öppen källkod", som programutvecklare kan återanvända till kundens specifika önskemål.
– Det är först en ren webbhop utan innehåll, som vi sedan anpassar och skräddarsyr till våra kunder. Det kräver hög teknisk kompetens, framför allt med integration av flera system, förklarar Jenny Ohlin Olausson och exemplifierar med betalsystem och logistik.
I Norrköping har man anställt flera utvecklare, men det är svårt att hitta rätt fler med teknisk kompetens, berättar Jenny Ohlin Olausson. För att möta efterfrågan startade Etendo för ett antal år sedan upp ett kontor – i Ukrainas "Silicon Valley" Kharkiv.
– Där finns flera tekniska högskolor med hög kompetens, de är i samma tidzon som oss och är lika oss kulturellt. Vi har även startat egna utbildningar för att på så sätt hitta utvecklare inom vårt område. I dag har vi 11 anställda där och kommer att rekrytera flera.
I en tid då många pratar om miljö och hållbarhet, om att konsumera mindre och till och med "köpfria år", märker Jenny Ohlin Olausson av en förändring hos deras kunders önskemål.
– Allt fler e-handlare har börjat titta på mer klimatsmarta lösningar i och med att allt fler konsumenter visar intresset för detta. Det kan handla om geografisk placering och storlek på lager, val av transport, fyllnadsgrad i transport och förpackningslösning. I dag är det mycket plastade förpackningar och många vill hitta andra lösningar, som tillexempel återvunnet.