Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Efter dödsolycka: Kolmården stänger berg- och dalbana

Efter den dramatiska dödsolyckan på Gröna Lunds berg- och dalbana i söndags reagerar nu flera andra nöjesparker och stänger ner sina attraktioner. På Kolmårdens djurpark drabbar det inte den stora Wildfire men väl den mindre berg- och dalbanan Godiståget.

Högst uppe står två mycket små knappt synbara figurer. Bilden är tagen av Kolmårdens chef. När hon såg dem där uppe för första gången ville hon bara dokumentera hur noggranna man är med säkerheteen på Wildfire.

Högst uppe står två mycket små knappt synbara figurer. Bilden är tagen av Kolmårdens chef. När hon såg dem där uppe för första gången ville hon bara dokumentera hur noggranna man är med säkerheteen på Wildfire.

Foto: Christine Karmfalk

Nyheter2023-06-26 10:45

Haverikommissionen har nu börjat sitt arbete med att kartlägga vad som hände på söndagsmiddagen då en vagn spårade ur. En person avled och nio personer skadades. Fyra av dem finns kvar på sjukhuset, två med allvarliga men inte livshotande skador. En stor mängd besökare blev ögonvittne till den svåra olyckan.

Kolmårdens chef Christine Karmfalk förklarar varför man agerar direkt:

– Godiståget har samma tillverkare som Jet Line på Gröna Lund. Därför stänger vi ner som en ren försiktighetsåtgärd till vi vet om det ligger något tekniskt fel bakom olyckan. Jet Line är en mycket äldre konstruktion som då hade en annan byggherre men numera har företaget Ziefer ansvar för anläggningen och de har också byggt Godiståget. Så det är förklaringen. Men Godiståget är en betydligt nyare konstruktion. Den stod klar 2015, säger Christine Karmfalk, som däremot känner sig helt trygg med att fortsätta köra den stora berg- och dalbanan Wildfire. 

Wildfire bygger på helt andra tekniska systemlösningar och är en träkonstruktion till skillnad från Gröna Lunds som är av stål. Den är dessutom i förhållande väldigt ny. Den stod klar 2016. 

 – Jag är inte orolig för vår attraktion. Den är mycket fräsch och vi har noggranna kontroller varenda morgon, innan vi släpper fram de åksugna vid elvatiden på dagen. Fyra personer går runt hela banan och klättrar omkring för att kontrollera allt. Den promenaden och kontrollen tar fem timmar varje dag. Och därefter är det också en av dem som åker hela banan varje morgon, berättar Christine Karmland. Första gången hon såg de fyra personerna vandra runt högt däruppe tog hon en bild för att hon blev imponerad hur noggrann man är kring säkerheten. 

Hon säger att man inte noterade något större tapp i åklusten under söndagen men att det kan ha berott på att många då inte kände till olyckan på Gröna Lund. 

– Och idag, måndag har det till och med varit påfallande lugnt bland de 3 700 besökarna, konstaterar Christine Karmfalk. Tjänstgörande parkchef rapporterade att man istället fått positiva reaktioner att djurparken tagit olyckan på allvar och stängt ner Godiståget till vidare. Och Wildfire märkte ingen avmattning. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!