En bilägare i Norrköping, rekommenderas att få tillbaka 3 750 kronor efter att ha haft bilen inlagd hos ett bilvårdsföretag i Norrköping.
Det är ARN, Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderar bilvårdsföretaget att betala tillbaka pengarna.
Bilägaren hade gjort upp med företaget om en tvätt av bilen och däckbyte för totalt 550 kronor.
Samtliga däck låg vid leveransen i bagageutrymmet, där det fanns tillräckligt med plats.
Men vid hämtningen av bilen, låg ett av vinterdäcken i baksätet, där det fanns två bilbarnstolar.Vinterdäcket ska ha gjort repor både på bakdörrens panel och på framsidan av högtalaren.
Det fanns också repor på bakre stötfångaren som överensstämde med mönstret på det vinterdäck som lagts i baksätet.
Bilägaren har genom sitt försäkringsbolag låtit en auktoriserad verkstad reparera skadorna och fick betala en självrisk på 7 500 kronor.
Bilvårdsföretaget motsätter sig ekonomiska krav och anser att de inte vållat skadorna.
ARN anser dock att bilägaren har bevisat genom medskickade fotografier, att det bilvårdsföretaget placerat dubbdäcken i bilens baksäte och i samband med detta av oaktsamhet skadat dörrens insida.
När det gäller övriga skador på bilen, har bilägaren inte, enligt ARN, bevisat att bilvårdsföretaget har vållat dessa.
Därför sänker man återbetalningskravet från det som bilägaren begärde, 7 500 kronor, till 3 750 kronor, som ARN alltså rekommenderar bilvårdsföretaget betala till kunden.