Vd:n för det kommunala bolaget kör en Volvo XC 60 T8 laddhybrid som tjänstebil. Den kostade cirka 650 000 kronor efter miljöbilsbonusen på 30 000 kronor.
– Jag kör 3 000 mil om året ungefär, säger Gunnar Boquist.
Kör du mest i tjänsten eller privat?
– Jag kör tio mil till och från jobbet. Majoriteten är privat, skulle jag tro.
Anställningsavtalet ger Gunnar Boquist rätt att köpa en tjänstebil vars inköpspris motsvarar tio prisbasbelopp. Väljer han en dyrare bil ska det göras ett bruttolöneavdrag för merkostnaden.
När bilen levererades 2018 motsvarade tio prisbasbelopp 455 000 kronor. Utifrån anställningsavtalet skulle Boquist själv behöva betala närmare 200 000 kronor för bilen.
Men i verkligheten betalar vd:n bara en fjärdedel av den summan ur egen ficka.
– Vi har en policy i bolaget att vi ska köra så miljövänligt som möjligt. Merkostnaden för att ha en laddhybrid står företaget för, säger Gunnar Boquist.
Tjänstebilen beställdes 2017 och levererades i början av 2018.
– Merkostnaden för att ha en laddhybrid när jag beställde bilen var ungefär 150 000 kronor.
Själv betalar Gunnar Boquist, som har en månadslön på 130 000 kronor, inte mer än 50 000 kronor för bilen.
– Jag har ett löneavdrag på 1 200 kronor så länge jag har bilen, i tre år.
Det innebär att företaget betalar mer än tio prisbasbelopp för bilen?
– Ja, eftersom kravet finns att det ska vara en miljöbil. Tidigare har vi inte haft det kravet och då har inte bolaget betalat mer.