Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) beskrev under en pressträff på tisdagen intensiva samtal mellan honom och Trafikverket den senaste tiden – "jag har pratat mer med dem än med min fru" – och hur beskedet från myndigheten på tisdagsmorgonen togs emot väl:
– Ostlänken är det största järnvägsprojektet på många år. Att vi i Norrköping får vara med om det, och dra nytta av det, är stort!, säger han.
Beskedet kommer samtidigt som arbetet med Ostlänken kliver in på sitt tredje decennium. I Folkbladets arkiv hittas den första artikeln om Ostlänken i juni 2001, där Göran Forsberg, dåvarande kommunalråd i Nyköpings kommun, beskrev järnvägsrälsen mellan Järna och Linköping som en "ko-stig på räls". Ostlänken skulle byggas med höghastighetsstandard och dubbelspår och kosta max 16 miljarder kronor.
Sedan dess har det varit en hel del "solkurvor" i planeringen; överklaganden, sänkning av maxhastigheten på 320 kilometer i timman till 250, protestmöten och kostnadsökningar. När Trafikverket på tisdagen lade fram sin kostnadsutredning handlade det fortfarande om dubbelspår och höghastighetsstandard, men prislappen hade ökat till 54 miljarder kronor. Plus 10 miljarder, då geotekniska förutsättningar, längre tunnlar, stadspassager samt hantering av överskottsmassor står för större utgiftsposter än man först beräknat.
Det man nu ger grönt ljus för är påbörjandet av byggandet mellan Järna och Norrköping. Att man inte väljer sträckan ända fram till Linköping, som ju är planen, är att det på "sträckan från Norrköping och söderut finns stora kostnader och osäkerheter".
— Vi planerar att bygga etappvis och börjar med den norra delen av Ostlänken, mellan Järna och Norrköping. Det är där vi kommit längst och det gör att vi kan ta järnvägen i bruk i takt med att etapperna blir klara, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.
Lars Stjernkvist är säker på att Norrköping, som länge haft en bred politisk enighet om Ostlänkens positiva effekter för kommunen, att man skapat ordentliga utredningar och att man haft en ständig dialog med Trafikverket, påverkat myndighetens beslut om att inkludera Norrköping i den första etappen.
– Vi har jobbat hårt för det här under flera decennier. Därför känns det bra att det vi gjort lokalt betyder att vi nu är med i den första etappen, säger han.
Oppositionsråd Fredrik Björkman (M) håller med:
– Det är viktigt att vi har en gemensam uppfattning om framtiden. Nu får vi möjlighet att gå vidare i diskussionen om hur Butängen och stationsområdet ska utvecklas.
Än finns inga spikade datum för "första spadtag" eller när järnvägsstationen ska flyttas. Trafikverkets besked gör det möjligt att börja sätta planerna som finns i verket.
– Vi kan påbörja arbetet med att flytta stationen och frigöra mark för bostäder och verksamheter, exemplifierar Lars Stjernkvist.
Över 50 miljarder kronor – det är mycket pengar. Vissa tycker att dessa borde satsas på skola och vård i stället?
– Jag förstår de som tvekar inför detta, det är enorma kostnader. Och att vi gör det när vi har utmaningar inom kommunen. Men när man ser effekterna av Ostlänken, då är jag övertygad om att det kommer att underlätta argumentationen för bygget. Marken vi frigör till bostäder ska sedan användas till de investeringar vi gör. I och med Ostlänken kommer vi få en ekonomisk utveckling som gynnar vår stad!, säger Lars Stjernkvist.