Inför Internationella kvinnodagen nu på söndag den 8 mars, passar PR-byrån Jung Relation på att hjälpa försäkringsbolaget Verisure att få ut budskapet att otryggheten är störst bland unga kvinnor. Och att hemlarm kan är en av de viktigaste faktorerna för att både minska risken för bostadsinbrott och öka känslan av trygghet.
– Undersökningen är ju gjord av ett försäkringsbolag med syfte att sälja larm som en lösning, men det är inget som jag sagt och det är heller inte vår lösning, säger Kristina Wicksell Bukhari, jämlikhetsexpert på Make Equal, som uttalar sig i samma pressmeddelande som försäkringsbolagets Verisures trygghetsexpert Fredrik Ringborg.
Tvärtom menar hon, det är inte kvinnors ansvar överhuvudtaget utan samhällets ansvar och att det är polisens och rättsväsendets uppgift att förebygga människors trygghet och säkerhet, och om man blir utsatt är det rättssystemet som ska se till att man får upprättelse.
– Jag moraliserar inte över vad som får kvinnor att känna sig säkra och trygga, vad man ska göra eller inte. Det som får en person att känna sig trygg ska den göra, säger Kristina Wicksell Bukhari.
Att delta i samma sammanhang som ett försäkringsbolag är ingen självklarhet utan något Make Equal diskuterar varje gång.
– Vi gör en enskild bedömning och vore det finansierat av någon som tycker direkt motsatt mot oss så avstår vi. Men det här är tredje året vi gör det här och jag tycker att det skapar bra samtal om trygghet och säkerhet, säger Kristina Wicksell Bukhari.