Premedic bedriver ambulansverksamhet på flera platser i Sverige, bland annat i Östergötland där bolaget utför uppemot 26 000 uppdrag varje år. Uppdragsgivare är Region Östergötland.
När Folkbladet når Kenneth Karlsson, verksamhetschef för Premedics ambulansverksamhet i Östergötland, känner han inte till rapporten som skickades in i slutet av maj. Men han är positiv till att personalen har skrivit en sådan rapport.
– Det är bra att man påminner om att det finns ett behov. Det är ingenting som är nytt varken för oss som vårdgivare eller för Region Östergötland, utan man jobbar på att ta fram en teknisk lösning så att vi har möjlighet att ta del av innehållet i journaler, säger Kenneth Karlsson som tycker att regionen har lyssnat på deras önskemål.
Av rapporten att döma känner all personal på Premedic inte till att det finns möjlighet att ringa till ledningsläkaren på Universitetssjukhuset och efterfråga uppgifter ur patientjournaler.
Kenneth Karlsson uppger dock att personalen är medveten om att den möjligheten finns.
– Läkarstödet används ganska ofta, så den informationen kan jag lova att alla känner till. Det är nog inte i så fall okunskap om att man har möjlighet att ringa, för det är välkänt i vår organisation, däremot kan man hamna i sådana situationer där man snabbt ska ta ett beslut, säger han.
– Det kan vara flera faktorer som gör att tiden inte riktigt finns för att undersöka alla möjligheter. Ska återupplivningsförsök påbörjas ska det göras så snabbt som möjligt naturligtvis.