Det konstaterar den risk- och sårbarhetsanalys som kommunens just sammanställt och som vi berättat om i två tidigare artiklar. Då berättade vi om att större delen av analysen är sekretessbelagd och att vi vet lite om vilka risker vi norrköpingsbor egentligen utsätts för. Men det finns också information att hitta i den 58 sidor tjocka analysen och det är den vi ska plocka fram nu.
I den öppna materialet framstår just detta med bristen på reservkraftverk som den allra allvarligaste. Utan el upphör i stort sett all verksamhet. Ingen varm mat kan serveras, temperaturen går inte att reglera, övervakningsfunktionerna upphör att fungera och så vidare. I det förslag till åtgärder som finns i analysen säger man så här:
"Avsaknaden av reservkraft kan leda till stora konsekvenser vid ett eventuellt strömavbrott. En reservkraftsutredningn måste genomföras där konkreta åtgärder vidtas."
Om elen slås ut över längre tid innebär det också att det snabbt blir brist på drivmedel till alla transporter. Idag finns det nästan inga lager någonstans. Man räknar med att få påfyllning av varor med hjälp av transporter. Kommunen menar att man måste bygga upp ett visst lager av nödvändiga varor till kommunens verksamheter för att klara ett totalstopp i drivmedelsförsörjningen.
Ett annat problem är att det stora flertalet Norrköpingsbor får sitt dricksvatten från en öppen källa, nämligen sjön Glan. Om sjön skulle drabbas av en parasit eller förorenas av en kemikalie krävs det stora mängder vatten från annat håll för att se till att Norrköpingsborna får tillgång till dricksvatten.
För att klara ett avbrott i dricksvattenförsörjningen har kommunen jobbat med en nödvattenplan där man räknar med att köra ut vattnet i tankar till vissa ställen där allmänheten kan hämta sitt vatten. Också här handlar det om att i första hand se till att de mest sköra personerna i kommunen först får tillgång till nödvatten.
Men inom kommunen har man också uppmanat berörda verksamheter att se till att alltid ha en viss mängd dricksvatten tillgänglig för att klara det nödvändigaste behoven i tre dygn. Man ska också undersöka möjligheten att få fram nödvatten under tryck vilket inte går idag. Också vi vanliga medborgare har ju uppmanats att ha vatten tillgängligt så att vi ska klara livhanken under några dagar. När det gäller vattenförsörjningen är mycket dolt av sekretessen men detta är vad man kan utläsa av de icke-censurerade delarna.
Kommunen har den här gången främst koncentrerat sig på sårbarheterna i den egna organisationen men i kommunen finns också andra verksamheter som man måste ha med i beräkningen. I Norrköping finns nämligen hela 23 farliga industrier som är klassade under den så kallade SEVESO-lagstiftningen där en olycka på industrin kan få konsekvenser för omgivningen på grund av utsläpp av farliga ämnen. 14 av företagen anses dessutom speciellt farliga. Bara Göteborg i Sverige har flera farliga industrier än Norrköping. Detta innebär också att många transporter till industrierna sker med bil, tåg eller båt till och från Norrköping vilket också innebär en potentiell risk för miljöfarliga olyckor.
För att skydda de som inte kan evakueras på egen hand vid utsläpp av farliga ämnen vill man ta fram rutiner för hur dessa personer ska få hjälp vid utrymningssituationer. Dessutom vill man inventera samhällsviktiga verksamheter som ligger i nära anslutning till en farlig verksamhet och förse dessa med nödstopp av ventilationen.
Klimatförändringarna intar också en naturlig plats när man ska analysera vilka sårbarheter som kan drabba oss. Det avsnittet är helt utan sekretess. Kommunen har haft en seminarieövning mellan tre kommunala verksamhetskontor och två kommunala bolag för att öka aktörernas kunskaper kring "att hantera, samverka, informera och prioritera åtgärder vid så kallade katastrofala regn". Man konstaterar att övningen resulterade i en ökad förståelse för påverkan på andra verksamheter och kontor och hur viktigt samverkan är.
Om kommunen inte jobbar aktivt för att eliminera riskerna kan man mista möjligheterna att försäkra sina fastigheter och att man då måste betala översvämningsskador ur egen ficka. Ett liknande arbete krävs också numera av privata fastighetsägare.