Den tidigare handbollsspelaren och feministiska influencern Linnea Claeson, som är uppvuxen i Norrköping, kallas en "levande reklampelare" i en av 21 anmälningar om smygreklam till Konsumentverket. Detta efter att hon taggat sex olika modeföretag i ett inlägg på Instagram där hon skriver om att "uttrycka sig själv" genom sitt yttre. "Texten ger sken av att vara aktivism riktad till unga kvinnor", enligt en anmälning.
I mer än hälften av klagomålen om felaktig marknadsföring och olämplig säljmetod, uppger sig anmälaren vara yngre än 18, och flera påtalar att Claesson har många minderåriga följare som de anser har uppmanats till köp från de namngivna varumärkena. "Skamlös smygreklam", enligt en formulering.
Så här skriver en person i sin anmälan: "Linnea Claeson är en influencer med över 180 000 följare på Instagram. Därutöver har hon mig veterligen avtal med multinationella klädföretag, bl.a. Adidas. Har man avtal, så måste man enligt svensk lag redogöra detta. Annars är det att betrakta som smygreklam och sånt är förbjudet. Linnea Claeson redogör inte något alls".
Varje år får Konsumentverket in tusentals anmälningar från konsumenter som tycker att företag har fel i sin marknadsföring eller i sina avtalsvillkor. Konsumentverket granskar då företagen och tar kontakt med dem som bryter mot lagen. Kommer man inte överens, kan vi Konsumentverket ta företagen till domstol.