Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sjöräddningssällskapet behöver en ny båt

Det handlar om att byta ut deras största båt, Erik Collin, som börjar bli omodern och behöver bytas ut mot en ny räddningsbåt.

Sjöräddningssällskapets stora båt i Arkösund,  Erik Collin, börjar bli omodern och nu vill sällskapet byta ut den här båten mot en modernare och snabbare båt.

Sjöräddningssällskapets stora båt i Arkösund, Erik Collin, börjar bli omodern och nu vill sällskapet byta ut den här båten mot en modernare och snabbare båt.

Foto: Ericsson Peter

ARKÖSUND2013-12-16 13:11

– Ja, det stämmer att vi försöker få fram sponsorer till en ny båt efter Erik Collin, säger Göran Johansson på Sjöräddningsstationen i Arkösund. Den här båten har tjänstgjort i Arkösund sedan 1997 och börjar nu bli så gammal, att det är dags att byta ut den.

Mer minutoperativ

Börjar den bli omodern, helt enkelt?

– Ja, så är det, eftersom den börjar bli till åren kommen och inte längre hänger med i utvecklingen. I dag är sjöräddningen så minutoperativ och för att kunna göra en riktig bra räddningsinsats, räcker det inte längre med Erik Collins 18 knop, utan vi behöver ha en ny modern båt som gör uppåt 40 knop.

– Det handlar då om en 12 meters, självrätande båt, som idag finns på nästan alla andra av Sjöräddningssällskapets stationer runt om i Sverige. Och den här båtmodellen är mer byggd som en sjöräddningsbåt, på ett helt annat sätt än äldre båtar som exempelvis Erik Collin.

Vad är skillnaden förr och nu med den här sortens sjöräddning?

– Förr var det mest att assistera större fiskefartyg ute i Östersjön och som fått problem av något slag, men idag är det helt andra krav och sjöräddningen är numera som sagt väldigt minutoperativ, med snabbare krav på räddningsinsatser.

Åtta miljoner

Hur ska ni gå till väga för att få råd med en ny båt?

– Vi söker just nu sponsorer, för att kunna köpa en ny båt, eftersom vi i sällskapet inte har några statliga bidrag. Men en sådan här båt kostar cirka åtta miljoner kronor, så det kräver en hel del sponsorinsatser, via företag och privatpersoner, innan vi är redo för en beställning, konstaterar Göran Johansson. Men det brukar lösa sig och vi jobbar hårt med det här båtprojektet just nu.

Fakta/Sjöräddningen

Sjöräddningssällskapet i Arkösund består av ett 15-tal aktiva besättningsmän varav de flesta bor i området. Man har idag följande enheter: en ambulansutrustad stridsbåt 90E, en snabbgående Rupert 26 RIB, en större båt, Erik Collin, för brandbekämpning och sjöräddning utomskärs samt en svävare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om