Lotsplugg i världsklass

En alldeles färsk lotsutbildning startar den 16 april ute på Sjöfartsverkets kursgård på Arkö. Där erbjuds inte bara en underbar natur, här finns även fem fartygssimulatorer i världsklass.

Sören Berglund kör båten mellan kursgården på Arkö och Arkösund, det brukar bli upp till ett tjugotal resor om dagen.

Sören Berglund kör båten mellan kursgården på Arkö och Arkösund, det brukar bli upp till ett tjugotal resor om dagen.

Foto:

ARKÖSUND2007-04-05 06:00
Den nya utbildningen blir en av få lotsutbildningar i världen som följer FN:s rekommendationer över vad som ska ingå i en lotsutbildning. Bland annat handlar rekommendationerna om att utbildningen ska kvalitetssäkras och följa en viss internationell standard.

I dag: Arkösund
George Stade och Sebastian Wigmo är ansvariga på utbildningen.
- Man kan väl säga att vi är som spindlar i nätet för den här nya utbildningen, förklarar Sebastian.
Båda tycker att det känns bra och kul inför kursstarten, men George lägger till att det känns läskigt.
- Det är ju alltid så när man ska sätta igång med något nytt.

Prestigefyllt jobb
George och Sebastian berättar att det finns ungefär 220 lotsare i Sverige och att det är ett prestigefyllt jobb.
- En lotsare en person som hjälper besättningen på stora fartyg genom att berätta för befälhavaren och styrmannen hur de på bästa sätt tar båten in i hamn, säger George.
Varje lotsare är specialiserad på hamnen där den jobbar och har därmed en del av ansvaret ifall något skulle gå fel.
För att få börja på lotsutbildningen krävs en sjökaptensexamen och många års arbetserfarenhet. Av alla de som söker plockar sedan Sjöfartsverket ut de som är lämpliga. Till utbildningen som startar 16 april är tio personer utvalda varav två är kvinnliga.

Fem simulatorer
På kursgården finns det sammanlagt fem simulatorer varav tre kan användas till lotsutbildningen. En simulator består av ett rum uppbyggt precis som om man vore på ett riktigt fartyg. Istället för fönster finns skärmar som visar en simulerad bild av verkliga hamnar och sjövatten. Från ett rum bredvid styrs vad som händer i simulatorn, vilka väder- och sjöförhållanden som råder och hur mötande fartyg ska bete sig.
I rummet bredvid hörs också allt som sägs i simulatorn och genom övervakningskameror kan man se hur eleverna beter sig. Simulatorn ger kursdeltagarna möjligheten att utbildas i en miljö som är så lik verkligheten att endel till och med blir sjösjuka.
- Det finns många som har gått ut, berättar Erik Bergstrand som jobbar med simulatorn, framförallt när man kör lite snabbare båtar och det kränger ordentligt.
Även om det känns som att hela rummet gungar, är det bara bilden på skärmarna som rör sig.
- Men ibland kan vi se i övervakningskamerorna att de inne i simulatorn rör sig fram och tillbaka, säger Sebastian Wigmo.

Kursens delar
Kursen är uppbyggd i flera steg. Det första steget är en fem veckors grundutbildning, sedan ska kursmedlemmarna ut i verkligheten och lära sig de lokala förhållanden som gäller i den hamn där de sedan ska jobba som lotsare. Det sista steget är fortbildning vart annat år som sker genom en kortare kurs på två och en halv dag.
- Steg ett kommer till största del ske på Arkö, men även vi tar också del av kompetens på andra ställen i världen, säger Sebastian Wigmo, bland annat ska kursmedlemmarna till Polen och Finland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om