Prishöjningen gör Arkösund flera gånger dyrare än jämförbara gästhamnar i Östergötland. En natt i Fyrudden kostar exempelvis 100 kronor, jämfört med 280 kronor i Arkösund. Är båten längre än tolv meter stiger priset med storleken till maximalt 530 kronor.
Ryktet går snabbt
Vice gästhamnskaptenen Joel Arkeklint bekräftar att det är lite mindre trafik i hamnen i år jämfört med förra året. Varför det är så, har han svårt att svara på, men utesluter inte att priset kan påverka.
- Självfallet kan det vara så att båtfolket sprider ryktet, säger han.
Patrik Brunell på Arkö Livs är inte glad. Han upplever en rejäl nedgång i omsättning och sveper med handen ut mot gångarna i affären.
- Så här dags på säsongen ska det vara mer folk, säger han. Det här gagnar inte Arkösund. Jag tycker att man måste ligga i prisnivå med andra hamnar. Ryktet går snabbt bland båtfolket och faran är att man inte kommer hit nästa år.
Också Ulla-Britt Lundgren som har loppis i en av bodarna på väg ner mot piren har noterat att det rör sig mindre folk vid kajen i år, medan Kristina Lager i Kjesarens fisks bod, tycker att hon säljer ungefär som andra år.
Gästhamnen i Arkösund har 150 platser. När Folkbladet kom på besök i torsdags, som bekant en blåsig dag, låg det enligt Joel Arkeklint 70 båtar inne. De flesta i gamla gästhamnen eftersom blåsten gjorde det omöjligt att ligga på utsidan av pontonen i nya gästhamnen vid piren. Enligt Arkeklint har det hittills inte varit fullt i hamnen i juli, något som däremot inträffade några gånger förra året.
Varierande omdömen
Det är mitt på dagen och Arkösund ger ett sömnigt intryck. Bara enstaka barnfamiljer och äldre par rör sig mellan samhället och piren. Lunchserveringarna är långt ifrån fulla. I nya gästhamnen vid piren ligger 16 båtar i miljonklassen. Åsa Käck Eriksson från Tungelsta utanför Stockholm hoppar precis ner på pontonbryggan från familjens splitter nya Hanse 355 när Folkbladets reportageteam passerar. Hon berättar att det är första gången hon är i Arkösund.
- Det ser jättefint ut med de fina husen och när vi kom igår var det en hamnvärd som tog emot och hjälpte oss, säger hon.
Hon tycker priset är helt okey, med tanke på den service man får. Hon får medhåll av sin pappa, Karl-Ivar Käck, som inte tror att priset jagar bort dem som ligger inne för tillfället.
- Om man tittar här, så är det båtar för miljoner, säger han och nickar mot raden av segelbåtar.
Men andra tongångar kommer från en annan Stockholmare som besökte Arkösund i slutet av juni. Han har luftat sina synpunkter i ett mejl till kommunalrådet Lars Stjernqvist (S).
Arkösunds gästhamn - dyrt och dåligt, lyder rubriken och övriga innehållet handlar bland annat om mögeldoftande och dåligt städade hygienutrymmen, tvättmaskiner som är ur funktion och personal som är snorkig.
- Jag har varit förut i Arkösund och varit jättenöjd, men jag kommer aldrig mer att lägga till där, säger han och ber att få vara anonym.
Över huvudtaget kommer han att undvika Promarinas hamnar.
- När vi kom till Oxelösund och såg att det var Promarina och samma priser där också, så sa jag nej tack och vände.
Inte hunnit
Peter Nydahl, hamnkapten i Arkösund, försvarar sig med att Promarina inte hunnit bygga om hygienutrymmena eftersom köpet av servicebyggnaden från kommunen drog ut så långt in på våren. Men till nästa säsong ska allt vara nytt och fräscht, lovar han. Hans uppfattning är för övrigt att det är ungefär lika många båtar i år som förra året.