Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bankdosan slutade fungera

Norrköpingsbons bankdosa har gått sönder i Thailand – nu kräver banken att hon flyger hem och hämtar en ny. "När man i princip blivit påtvingad att använda i-banken, skall man inte behöva åka jorden runt för att få hjälp med sin bankdosa", skriver hon i en anmälan till Arn.

Kvinnan kanske tvingas resa hem för att hämta en ny bankdosa.

Kvinnan kanske tvingas resa hem för att hämta en ny bankdosa.

Foto: Leif R Jansson/Fredrik Sandberg / TT

ANMÄLAN2018-12-04 07:00

Det står för Allmänna Reklamationsnämnden och är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag. I detta fall handlar det om en kvinna i 60-årsåldern som är från Norrköping men som just nu befinner sig i Thailand. Enligt anmälan framkommer att hon tänker göra det en tid framöver, men nu verkar det finnas en risk att hon behöver flyga hem.

Anledningen är att hennes bankdosa låst sig, eller helt enkelt gått sönder. Och då hon vid utlämnandet av bankdosan inte informerades om att det krävs ett bank-id eller en femsiffrig kod för att få hjälp med dosan, står hon där nu snart utan pengar; "Nu börjar det bli kritiskt med betalningar/överföringar med mera", som hon skriver.

Hon menar att hon haft kontakt med sin bank i två veckor och hela tiden fått olika svar. Hon har bett om att få en ny dosa skickad till sig i Thailand, eller föreslagit att hon lämnar en fullmakt till någon hemma i Sverige som hämtar dosa för vidare postgång ner till Thailand. Men inget av detta fungerar enligt bankens regler. "Deras enda lösning är att jag skall komma in på kontoret och få hjälp, det vill säga åka hem". Nu kräver kvinnan att banken antingen skickar henne en ny dosa, eller betalar minst 10 000 kronor för flygbiljetten hem och tillbaka till Thailand igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!