Det står för Allmänna Reklamationsnämnden och är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag. I detta fall handlar det om en kvinna i 60-årsåldern som är från Norrköping men som just nu befinner sig i Thailand. Enligt anmälan framkommer att hon tänker göra det en tid framöver, men nu verkar det finnas en risk att hon behöver flyga hem.
Anledningen är att hennes bankdosa låst sig, eller helt enkelt gått sönder. Och då hon vid utlämnandet av bankdosan inte informerades om att det krävs ett bank-id eller en femsiffrig kod för att få hjälp med dosan, står hon där nu snart utan pengar; "Nu börjar det bli kritiskt med betalningar/överföringar med mera", som hon skriver.
Hon menar att hon haft kontakt med sin bank i två veckor och hela tiden fått olika svar. Hon har bett om att få en ny dosa skickad till sig i Thailand, eller föreslagit att hon lämnar en fullmakt till någon hemma i Sverige som hämtar dosa för vidare postgång ner till Thailand. Men inget av detta fungerar enligt bankens regler. "Deras enda lösning är att jag skall komma in på kontoret och få hjälp, det vill säga åka hem". Nu kräver kvinnan att banken antingen skickar henne en ny dosa, eller betalar minst 10 000 kronor för flygbiljetten hem och tillbaka till Thailand igen.