Fancy Friday stack ut på mässan

I går kväll avslutades mässan för unga företagare i Älvsjö utanför Stockholm. Mer än två hundra företag, alla gymnasister, presenterade sig. Tre tjejer från Kunskapsgymnasiet i Norrköping stack ut i mängden. "Fancy Friday" vänder sig till de som tröttnat på massproducerade smycken.

Foto:

ÄLVSJÖ2011-05-11 03:00

"For fabulous folks" är den reklamslogan de valt. Det är alltså smycken som just sticker ut lite, som ett lårsmycke eller en kanske en "earwrap".

- Ett smycke som man lindar runt örat, inte sätter fast som ett vanligt örhänge, säger Tove Arrelid och visar.

Det är inte dyra smycken, materialet är ofta billigt. I den här kollektionen är det designen som är det unika.

- Vår målgrupp är ju antagligen unga, och då måste vi anpassa oss efter deras plånböcker, säger Sara Norrbom.

Många nyfikna
Påfallande många på mässan var nyfikna på deras produkter. Ville kanske prova en ring som är gjord så att den sitter på två fingrar samtidigt. Eller se hur man ser ut i ett fjädersmycke. Smycken som passar just en speciell fredagskväll, därav varumärkesnamnet. Jodå, de gör smycken till killar också, lite mer konventionella faktiskt, armband och halsband.

- Det finns ju så lite för killar, så för att sticka ut behöver man inte vara så påhittig, ler Amanda Ekberg.

Mässan för unga företagare invigdes i måndags av en f  d entreprenör, Prins Daniel. Mässan är också en tävling. De unga företagarna kan vinna SM i olika klasser och så småningom blir det också EM.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om