På en yta vid Åby trafikplats intill nya Max-restaurangen har Eon startat bygget av en större laddstation för elfordon. Den ska stå färdig till nyår och just nu pågår markarbeten här.
På plats är Marie Feuk, vd för Eon Drive Infrastructure Sweden, bolaget inom Eon-koncernen som står bakom projektet.
– Ett beslut är taget inom Eon att bygga publik laddinfrastruktur som är öppen för alla. Nu planerar vi för att expandera och bygga nya sajter, förklarar Marie Feuk som tillägger att den vid Åby trafikplats blir lite av ett pilotprojekt.
– Just den här sajten är unik för oss, det är faktiskt den första riktigt stora laddstation som vi bygger. Vi har större laddstationer i bland annat Tjeckien och Tyskland men inte av den här digniteten. Vi börjar med att skapa 18 laddpunkter här och sedan kommer det att tillkomma ytterligare åtta så det sammanlagt blir 26.
Eon konstaterade tidigt att denna plats passade bra ihop med ambitionen att bygga upp laddinfrastruktur i och med läget intill E4 samt att Preem också ska bygga en anläggning alldeles i närheten. Eon har därför friköpt marken, ett område på totalt 6 700 kvadratmeter, från Norrköpings kommun för detta projekt.
– Den här sajten vi bygger är främst för personbilar, men även för lastbilar och kommersiella fordon, och här ska finnas möjligheter till lite större svängrum för fordonen samt tak, till att börja med blir det tre tak och sedan är det planerat för ytterligare två, förklarar Marie Feuk och visar på en ritning hur det är tänkt.
– På den här sidan blir det ett litet naturområde där man kan ta en promenad, rasta hunden och koppla av en stund eftersom det alltid tar en stund när man ska ladda bilen.
För att få till stånd den önskade omställningen från fossila drivmedel till el i fordonsparken är möjligheten att kunna ladda bilar helt avgörande.
– Jag har ett team som har kontakt med kommuner i hela Sverige för laddinfrastruktur behövs överallt och för alla. Utvecklingen går också snabbt, de snabbladdare som rullades ut 2016 kan leverera 50 kilowatt. Laddpunkterna här kommer att kunna leverera 150 till 400 kilowatt och en snabbladdning idag tar 20-30 minuter, berättar Marie Feuk som i nuläget inte kan precisera kostnaderna för detta projekt men konstaterar att det är en stor investering man gör.
– Det här är superspännande, det är häftigt att vara här och se hur det händer saker varje dag.