– Kjell hälsar att han blev tvungen att åka iväg, säger sköterskan som sticker in huvudet på Isabella Kellermans kontor.
– Nej, det blev han inte alls! Eller?
Bella, som hon kallas, ser inte helt övertygad ut. Hon hävdar att Kjell Örtoft, en av två verksamhetschefer på Åby vårdcentral, skämtat om att lämna henne ensam med pressen hela dagen. Någon minut senare sällar sig den försvunne Kjell till oss.
För tredje året i rad får Åby vårdcentral högst betyg i Norrköping i den nationella patientenkät Sveriges kommuner och landsting, SKL, står bakom. Vad är hemligheten?
– Det är teamet som gör det, svarar Bella.
Hon har jobbat på vårdcentralen i ett och ett halvt år och stortrivs. Att Åby vårdcentral har ett välmående arbetslag märks tydligt i samspelet personalen emellan, något som säkerligen ”smittar” av sig på patienterna. En annan aspekt som Kjell tror kan ha inverkan på patientförtroendet är det faktum att Åby vårdcentral har läkare som ytterst ansvariga för sina listade patienter.
– I vårt jobb handlar det om att ta ett personligt ansvar. Läkare som ytterst ansvariga borde finnas i hela Sverige. Tyvärr är inte det något som har prioriterats inom svensk politik.
– På medarbetarnivå är det viktiga det vi gör varje dag, säger Kjell. Tillsammans gör vi mer än var och en, men var och en kan göra mycket även på egen hand. Vi ser varandra som en gemensam enhet och alla i personalen följer de riktlinjer vi kommit överens om. Särskilt viktigt är hur vi beter oss mot varandra, något vi har i vår etikpraktika. Det handlar om saker som känns självklara ända till den dag de saknas. Då märks det.
Kjell och Bella är eniga om att all sorts kritik är viktig, även den negativa.
– Vi väljer att se på statistiken i enkäten på ett annat sätt, förklarar Kjell. Vi vänder på det och tittar på de patienter som är missnöjda, de som inte har förtroende för oss.
– Sedan är det så klart skönt att veta att det går bra också, inflikar Bella.
Efter att vårdvalet infördes 2009 har antalet patienter som är skrivna på Åby vårdcentral ökat med närmare 2 000 personer. Många av patienterna är hemmahörande i andra delar av Norrköping, vissa även i Linköping. Tillväxten är dock inte enbart av godo, menar Kjell Örtoft, eftersom en stor tillströmning av patienter innebär nya utmaningar för enheten.
– Antalet nylistade kan innebära att nöjdheten börjar skaka, säger Kjell. Det gäller att man hinner med de patienter som finns.
Åby vårdcentral har numera över 30 anställda och fick nyligen lov att bygga ut för att rymma både en växande personalstyrka och nytillkomna patienter. Två tredjedelar av de patienter som är skrivna hos Åby vårdcentral kommer i kontakt med dem årligen, vilket innebär att de utgör en enorm kontaktyta för befolkningen.
– Man är människa i första hand i det här jobbet. Det gäller att se hur någon tar det, inte bara hur de har det. Är man inte intresserad av människor innan så blir man.
– Och är man det inte överhuvudtaget gick det förhoppningsvis upp för en redan under utbildningen, gissar Bella.
Korridorerna på vårdcentralen pryds av konst från söderköpingskonstnären Lars Malm och bruksföremål som valts med omtanke för att inte ha funktionalitet som enda syfte. Höga statistiska siffror eller ej - omsorgen visar att Åby vårdcentral är en verksamhet som värnar om att alla som vistas i lokalerna ska trivas.
– Det ska vara lite fint också, säger Kjell under rundturen.