I förra månaden återinvigdes Östra promenaden som genomgått en omfattande renovering, såväl under som ovan jord. Kostnad: Nära 150 miljoner kronor. Vägbanor, spårvagnsspår, cykelbanor och promenadstråk har uppgraderats under en 16-månaders tid och de gamla ansatta lindarna har bytts ut mot yngre, friskare träd.
Allt borde vara frid och fröjd om det inte vore för den där busslinje 11 mellan Åby och Lindö.
Eftersom korsningen Lindövägen/Östra promenaden smalnat av i och med nybyggnationen klarar inte längre de 14,5 meter långa bussarna med dubbelboggi 90-graderskurvan mellan de vältrafikerade vägarna på ett säkert sätt. Och några andra, kortare bussar att sätta in finns i dagsläget inte.
I stället har Östgötatrafiken tvingats använda hållplatsen på Repslagaregatan i stället för den tänkta på Östra promenaden.
– Det är olyckligt, säger Mattias Näsström, operativ chef på Östgötatrafiken. Meningen var ju att den nya hållplatsen vid Gustaf Adolfsplan skulle bli ett nav för bussresenärerna.Det är en bra knutpunkt.
Inte nog med att resenärer som ville kliva av vid Gustaf Adolfsplan nu tvingas till en extra promenad på några hundra meter, de stora bussarna måste dessutom trafikera Repslagaregatan och Skepparegatan, adresser som inte är optimala för den här typen av trafik. Rutten blev annorlunda jämfört med hur det var tänkt från början.
Problemet är detsamma i båda riktningarna mellan Lindö och Åby. Något som P4 Östergötland och NT tidigare skrivit om.
– Vi får ta en diskussion med kommunens trafikplanerare och folket på byggnadskontoret om hur vi ska gå vidare. Vi ser turen över Skepparegatan som en tillfällig lösning, fortsätter Mattias Näsström. Vi eftersträvar alltid god framkomlighet och det är det inte på den gatan med bland annat ett fyrvägsstopp.
En upphandling för trafiken gjordes 2020 och gäller under en tioårsperiod. Sträckan trafikeras av Transdevs bussar.
Då, 2020, såg man inte konsekvenserna med Östra promenadens ansiktslyftning. Samtidigt är promenaderna skyddade enligt lagen om byggnadsminnen.
– Det är hårda säkerhetskrav kring trafiken och spårvagnarna. Risken är ju att bussens bakparti ska slå i spårvagnen. Säkerheten kan vi aldrig tulla på. Vi måste helt enkelt få till en hållbar lösning för busslinje 11, slutar Mattias Näsström