- Första året har varit kanon, säger Sussie Edlund, som är en av fem anställda. Vi har vuxit ytmässigt och fått fler kunder under det här året.
- Så faktum är att vi dubblerat lokalytan sedan starten och har idag cirka 1 000 kvadratmeters yta här i huset, berättar Sussie Edlund.
Flera anställda
- Omsättningsmässigt har det också gått bra, så pass att företaget kunnat anställa fler personer och i dag har vi tre anställda i secondhandbutiken, varav en fas 3.
Bra affärsidé
Vad tror du ligger bakom framgångarna?
- Det är vår affärsidé, att vi delar 50-50 av försäljningspriset till den kund som lämnat in grejen. Och idag har vi ett kundregister på cirka 250 personer och det ökar hela tiden.
- Och principen med 50-50 gäller i princip med allt, utom böcker och ytterkrukor, som skänks.
- Det har också hänt, säger Sussie Edlund, att vi fått tagit hand om hela dödsbon, men då gör vi en uppgörelse att vi tömmer hemmet och får ta hand om det som går att sälja vidare här på Åbychansen.
Bra team
Vad är målsättningen med verksamheten?
- Att vi ska fortsätta öka omsättningen och vinsten och därmed kunna anställa ännu fler, som i dag kanske står långt från arbetsmarknaden, men som här hos Åbychansen får en ny arbetschans.
Peter Balkert är en av dem som arbetar på Åbychansen och tycker det känns mycket bra:
- Jag har varit här sedan i december och känner att vi verkligen är ett gäng hår som hjälps åt med alla förekommande arbetsuppgifter, som ett riktigt bra team.
- Vi tar emot inkommande saker, märker upp dem, placerar ut dem i hyllorna, sitter i kassan. Ja, vi delar på alla förekommande sysslor och det gör ju jobbet här väldigt omväxlande också.
Framtiden?
- Den ser bra ut, för vi ökar försäljningen och får in så mycket nya grejor att det återigen börjar bli trångt i våra lokaler, så pass att vi kanske måste utöka lokalerna ännu mer och anställa fler om den här utvecklingen fortsätter.