Dissade barnfilmerna – skapade egen karaktär

Linda och Dennis Theux var less på utbudet av barnfilmer på nätet. Nu gör de egna filmer hemma i Åby – och programmen har miljontals visningar varje månad.

Linda var hudterapeut innan hon bytte karriär. Här i färd med ett nytt avsnitt till Youtube-kanalen.

Linda var hudterapeut innan hon bytte karriär. Här i färd med ett nytt avsnitt till Youtube-kanalen.

Foto: Pär Andersson

Åby2023-01-23 19:00

– Det är svårt att greppa. När vi började och hade 200 visningar tänkte men ju bara "wow". I dag har vi 2–5 miljoner visningar varje månad och våra filmer har setts i alla länder i världen, säger Dennis Theux, den ena halvan av den kreativa duon i Åby.

Varken Dennis eller hustrun Linda hade någon erfarenhet av filmmakande när man kastade sig in i sitt halsbrytande äventyr våren 2017.

Det började med att småbarnsföräldrarna Theux inte var särskilt imponerade av utbudet för sina telningar.

– Mycket var på engelska och filmerna hade reklampauser för Kinderegg och annat. Det var då vi bestämde oss för att göra ett försök.

Sagt och gjort. Familjen samlade ihop leksakerna och gjorde sin första film.

– Gensvaret var bra och vi kände att vi ville testa på riktigt. Linda sa upp sig efter ett tag och vi levde på min lön, fortsätter Dennis som bland annat jobbat på bank.

Mycket har hänt sedan dess. Paret driver idag eget företag och levererar, förutom filmerna om den röda pandan Pukkins, böcker, appar, musik och gosedjur.

– Vi ville ha mer än ett ben att stå på och Linda har alltid haft en dröm om att ge ut böcker. Vi fixade allt själva med tryckning och förlag. Men i början visste vi ju ingenting, skrattar de två.

Filmerna om Pukkins kan ses på Youtube. Beroende på årstid brukar man 2-5 miljoner visningar i månaden, varav 99 procent är svenska tittare. En hisnande siffra, men familjen Theux har inte blivit miljonärer på sin populära karaktär.

– Det finns många andra värden än pengar, det har aldrig varit drivkraften för oss. Det är i stället friheten att vi kan göra som vi vill. Vi är alltid hemma när barnen kommer från skolan och senare på kvällen kan vi köra igång arbetspass nummer två.

Målgruppen är barn från 2 till 5 år och meningen är att man ska uppleva äventyr och roliga saker i filmerna och i böckerna. 

– Ingen av oss är pedagog. Vi utgår från det vi själva tycker är kul, förklarar Linda. Vi trycker på att det ska vara roligt, och trycker på allas lika värde och att inte döma det som kanske först uppfattas som annorlunda.

I början fick egna barnen vara recensenter till filmerna, nu förlitar man sig mer på algoritmer och tittarsiffror.

Namnet Pukkins?

– Vi hade en katt som vi kallade Pukkins. Att vi valde en röd panda beror på att vi hängde mycket på Kolmårdens djurpark förr och såg den här söta röda pandan.

Dennis och Linda med böckerna om Pukkins. Men allt började med filmer på Youtube 2017.
Dennis och Linda med böckerna om Pukkins. Men allt började med filmer på Youtube 2017.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!