Annonssamarbete med Bilbörsen

Elbilar – Bilbörsen svarar på ofta förekommande frågor

Det stora teknikskiftet mot elbilar skapar frågor. Alexander Forsbeck och Mikael Widlund från Bilbörsen adresserar de vanligaste frågorna och slår hål på några av de mest envisa myterna runt elbilar. ”Du kan inte tanka bensin hemma heller”, säger Alexander Forsbeck, Key Account Manager.

Foto: NTM Media/Content Studio

Native2024-06-05 07:40
Detta är ett annonssamarbete.

Från att ha utvecklats långsamt är nu bilbranschen i snabb och ständig utveckling.Tekniska innovationer runt förbrukning och laddningsteknik har präglat utvecklingen av elbilar sedan de första större lanseringarna för snart tio år sedan. Den snabba utvecklingstakten kan skapa tvekan om när det är rätt tillfälle att skaffa sin första elbil. Alexander Forsbeck och Mikael Widlund, säljare Kia, menar dock att marknaden har mognat och att tiden därför är rätt.

Läs om Bilbörsens utbud här.

undefined
Alexander Forsbeck.

Det kan vara långa köer vid laddningsstationer, hur hanterar man det?

– Allt som ska löpa smidigt kräver ett mått av planering. Har man inte möjlighet till laddningsstation hemma är man i precis samma läge som med en bensin eller dieselbil. Man har inte en mack hemma heller, utan behöver tanka på annan plats. Så länge du inte kommer på att du behöver ladda bilen i rusningstid samma dag du ska i väg på en längre resa är det inga problem. Med lite framförhållning löser det sig alltid, säger Alexander. 

Är det dyrare att äga en elbil än en bil som drivs av fossila bränslen?

– Generellt har elbilar ett högre inköpspris. Sedan är det ett flertal faktorer som avgör den slutliga kostnaden för ägandet, precis som för alla bilar. Det verkliga priset för en bil vet man egentligen först när man sålt den. Ingen kan med säkerhet förutspå framtiden, men med skiftet bort från fossila bränslen är en elbil mer framtidssäkrad än en bensin eller dieselbil, säger Mikael.

undefined
Mikael Widlund.

Vilka är de ekonomiska fördelarna med att ha elbil?

– Driftkostnaden är en väldigt stor del. Laddar du hemma kör du en mil för cirka 4 kronor i jämförelse med ca 11 kr milen för en bil med förbränningsmotor. En annan ekonomisk fördel är att fordonsskatten för en elbil nu är 360 kr per år. Servicekostnaden blir också lägre med elbil då den har 30 procent färre rörliga delar än en bil med förbränningsmotor. Det leder till att bilen inte behöver lika omfattande underhåll vilket gör att den jämförbara servicekostnaden blir lägre, förklarar Mikael. 

undefined

Tänk om räckvidden på batteriet inte räcker till? Vad gör man då?

– Räckviddsångest är något som varit omtalat länge. Batterierna har blivit bättre och numera är nätet av laddningsstationer väl utbyggt och utökas varje dag. Just nu byggs det ca 60 publika ladduttag i Sverige – per vecka. Dessutom kan det vara både bra och nyttigt att ta en paus samtidigt som man laddar sin elbil. Man kan passa på att äta en bit mat eller vila ögonen en stund, säger Alexander.

undefined

Vilken typ av elbilar rekommenderar ni på Bilbörsen?

– Efter succéer med modellerna EV6 och EV9 breddar nu Kia elbilsutbudet kraftigt, först med EV3 som är en kompakt mindre SUV-modell. De första EV3 bilarna kommer under oktober i år. Ser vi ytterligare ett år framåt planeras lanseringar av både EV4, EV5 och en väldigt spännande serie transportbilar – alla helt elektrifierade. Det är ett mycket brett och massivt modellprogram elbilar på gång från Kia helt enkelt och det förtjänar en stark rekommendation, avslutar Alexander Forsbeck.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Folkbladet.